Το πρόγραμμα απόκτησης νέων κορβετών για το Π.Ν είναι ο δεύτερος πυλώνας της ενίσχυσης του ελληνικού στόλου επιφανείας μετά τις φρεγάτες. Με την επιλογή των FDI Belhara ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση εκσυγχρονισμού του στόλου επιφανείας και σειρά παίρνουν οι κορβέτες. Σύμφωνα με πληροφορίες είμαστε κοντά στην λήψη της απόφασης για την προμήθεια των νέων κορβετών, η οποία βέβαια θα ληφθεί και με κριτήρια άλλα των τεχνικοεπιχειρησιακών. Αντιθέτως τα τελευταία θα μας απασχολήσουν κατά μήκους του άρθρου μας όπου και θα συγκρίνουμε τις δύο κυρίαρχες υποψηφιότητας, την κορβέτα Gowind της Naval Group με αυτήν της κλάσης Doha (FcX30) των ναυπηγείων της Ficantieri.

Gowind

Οι γαλλικής προέλευσης κορβέτες Gowind είναι εξ’ ορισμού μια εκ των ισχυρότερω υποψηφιοτήτων για το πρόγραμμα κορβετών του Π.Ν. Και αυτό διότι, πέραν της της ομοιοτυπίας και της κοινής υποστήριξης και εκπαίδευσης του προσωπικού με τις FDI, διαθέτουν εξαιρετικά προηγμένα τεχνικά χαρακτηριστικά και ικανοποιητική ισχύ. Όπως αναφέρθηκε και εδώ: https://defencereview.gr/french-corvettes-gowind-for-hellenic-navy/ στο Π.Ν προτείνεται η έκδοση Gowind 2800 HN η οποία έλκει τη βασική της σχεδίαση από τη Gowind 2500. Το πλοίο είναι εκτοπίσματος 2800 τόνων, μήκους 102 μέτρων, μέγιστης ταχύτητας 25.5 κόμβων, με αυτονομία 4500 ναυτικών μιλίων στη ταχύτητα των 15 κόμβων και δυνατότητα για παραμονή εν πλω περί τις 45 ημέρες.

Η πρόωση του πλοίου ανήκει στη κατηγορία CODLOD (COmbined Diesel eLectric ή Diesel) συνδυάζοντας κινητήρες diesel με ηλεκτρομηχανές ή μόνον diesel. Στο σημείο αυτό να διευκρινίσουμε πως οι Gowind 2500 της Αιγύπτου διαθέτουν για τη πρόωση τους συνδυασμό κινητήρων diesel ευρύτερα γνωστών ως CODAD (COmbined Diesel And Diesel) ενώ των ΗΑΕ φέρουν CODLOD.

Η πρόωση του σκάφους με ηλεκτρομηχανές προσδίδει άριστες δυνατότητες εκτέλεσης ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων και αποτελεί ένα κυρίαρχο πλεονέκτημα των γαλλικών κορβετών.

Από πλευράς αισθητήρων – ραντάρ, το πλοίο προτείνεται για το ΠΝ με το περιστρεφόμενο ραντάρ NS-110 (έκδοση του NS-100 της εταιρείας Τhales) το οποίο είναι εγκαταστημένο στο ιστό PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module). Συγκριτικώς με το Smart-S Mk2 εξασφαλίζονται ανώτερες επιδόσεις. Η εμβέλεια αποκάλυψης στόχων αέρος του ραντάρ NS-110 είναι των 280 χιλιομέτρων ενώ δύναται να υποστηρίζει και τη καθοδήγηση πυραύλων με ενεργό ερευνητή.

Ανήκει στη κατηγορία των Active Electronic Scanning Array (AESA) ραντάρ με τεχνολογία νιτριδίου του γαλλίου (GaN) που αντιπροσωπεύει τις πλέον πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις στον χώρο των ραντάρ ενώ εκπέμπει στην E/F μπάντα. Εκτός από την έρευνα στόχων αέρος, το NS-110 πραγματοποιεί και έρευνα στόχων επιφανείας. Φυσικά εκτός από την ονομαστική εμβέλεια κύρια τεχνικά χαρακτηριστικά που αποτελούν κριτήρια επιλογής είναι η δυνατότητα αποκάλυψης και εύρεσης στόχων χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους (RCS).

Καρδιά του πλοίου αποτελεί το τακτικό σύστημα μάχης SETIS ενώ τον εξοπλισμό των Gowind συμπληρώνουν τα συστήματα κατηγορίας R-ESM τύπου VIGILE 200 Tactical, το κατηγορίας C-ESM τύπου ALTESSE Naval, αμφότερα της γαλλικής Thales. Επιπροσθέτως, τα πλοία διαθέτουν συστήματα αντιμετώπισης επερχόμενων εχθρικών κατευθυνόμενων βλημάτων (SYLENA Mk2) καθώς και τορπιλών (CANTO) της γαλλικής LACROIX που αποτελεί ηγέτιδα εταιρεία στο χώρο. Επίσης, στα πλοία είναι εγκαταστημένο ραντάρ ελέγχου πυρός καθώς και ηλεκτροπτικό σύστημα ανίχνευσης υπέρυθρων απειλών. Η υποδομή επικοινωνιών των πλοίων ολοκληρώνεται με Link 11 και Link 16. Πλήρης είναι και η δυνατότητα των πλοίων να φέρουν ECM.

Η ανθυποβρυχιακή σουίτα των GOWIND διαθέτει σόναρ τρόπιδας (Hull Mounted Sonar) Kingklip καθώς και συρόμενο σόναρ μεταβλητού βάθους (VDS, Variable Depth Sonar) CAPTAS-2. Τηρουμένων των αναλογιών (εκτόπισμα και μέγεθος πλοίου ως συνάρτηση της επιλογής του CAPTAS-2), οι ανθυποβρυχιακές δυνατότητες των Gowind είναι εξαιρετικές. Το CAPTAS-2 είναι στη κατηγορία των 16 τόνων και προορίζεται για κορβέτες και μικρού εκτοπίσματος φρεγάτες. Συγκριτικά, οι FDI φέρουν το κορυφαίο CAPTAS-4 (έκδοση COMPTACT) ενώ οι FREMM το CAPTAS-4 στη πλέον ισχυρή έκδοση βάρους 25 τόνων.

Ο οπλισμός των πλοίων αποτελείται από 16 βλήματα VL MICA ή μετά το 2026 VL (σύμφωνα με την MBDA) VL MICA NG, 8 αντιπλοϊκούς πυραύλους EXOCET BLOCK IIIC, πυροβόλο OTO Melara των 76mm (υπάρχει και η επιλογή του STRALES), ανθυποβρυχιακές τορπίλες MU90 σε δύο τριπλούς τορπιλοσωλήνες, οπλικό σύστημα εγγύς άμυνας έναντι πυραυλικών απειλών RAM καθώς και τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού (Nexter Narwhal) για τη προσβολή ασύμμετρων απειλών.

Στη περίπτωση του Ναυτικού των ΗΑΕ αρχικά είχε υοθετηθεί η περίπτωση των 16 ESSM σε ισσάριθμα κελιά ΜΚ56. Τελικώς λόγω της αμερικανικής άρνησης να διατεθούν οι ESSM Block II, το Ναυτικό των ΗΑΕ στράφηκε στους VL MICA ΝG.

Κύριο στοιχείο που ενισχύει καθοριστικά την υποψηφιότητα του VL MICA είναι πως πρόκειται για πύραυλο φιλοσοφίας “fire and forget” γεγονός που επιτρέπει την αντιμετώπιση επιθέσεων κορεσμού και την προσβολή πολλαπλών στόχων ταυτοχρόνως. Ειδικά, η πλέον πρόσφατη έκδοση του γαλλικού πυραύλου νέας γενιάς (VL MICA NG) βελτιώνει δραματικά τις δυνατότητες του πυραύλου: εμβέλεια άνω των 40 χιλιομέτρων έναντι 20 χιλιομέτρων καθώς και αυξημένες επιδόσεις (Pk, NEZ, αντοχή σε αντίμετρα και τεχνολογίες παραπλάνησης, κινηματικές επιδόσεις όπως ταχύτητα και δυνατότητες ελιγμών κατά τη τερματική φάση προσβολής του στόχου).

Οι GOWIND δύναται να φέρουν ελικόπτερο της κατηγορίας των 10 τόνων καθώς και οργανικό UAV όπως τα V-200 ή το S-100.

Σε γενικές γραμμές οι GOWIND που προτείνονται για το ΠΝ αποτελούν μια πολύ ισορροπημένη και μεστή επιλογή που ταυτοχρόνως είναι και μια οικονομικώς προσιτή επιλογή.

Doha (FcX 30)

Για τις κορβέτες κλάσης Doha (FcX 30)  είχαμε αναφερθεί εδώ: https://defencereview.gr/polemiko-naytiko-i-dynamiki-ypopsifio/ και τις είχαμε χαρακτηρίσει ως ιδιαίτερα ικανό και αξιόμαχο σκάφος, ικανό να καλύψει τις επιχειρησιακές απαιτήσεις του Π.Ν.

Πρόκειται για πλοία με εκτόπισμα 3200 τόνων και μήκος 107 μέτρων. Το ικανό εκτόπισμα των πλοίων της κλάσης Doha επιτρέπει μια ευέλικτη και ανοικτή διαμόρφωση με πληθώρα επιλογών συστημάτων. Επίσης προσδίδει ικανότητα επιχειρήσεων καλύτερη και βελτιωμένη σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες συγκριτικώς με κορβέτες μικρότερου εκτοπίσματος. Μέγιστη ταχύτητα των πλοίων είναι οι 28 κόμβοι, οικονομική ταχύτητα είναι οι 14 κόμβοι ενώ η ακτίνα δράσης με την οικονομική ταχύτητα των 14 κόμβων ανέρχεται στα 5000 ναυτικά μίλια. Κατά την εκτέλεση ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων το πλοίο κινείται με ταχύτητα μόλις 12 κόμβων, ταχύτητα η οποία σύμφωνα με τον κατασκευαστή είναι ιδανική για εντοπισμό υποβρυχίων και συνάμα διασφαλίζει χαμηλό ακουστικό ίχνος.

Η πρόωση των πλοίων κλάσης «Doha» βασίζεται στον συνδυασμό πετρελαιοκινητήρων κατηγορίας CODAD (Combined diesel and diesel).

Τα πλοία διακρίνονται για τον οπλισμό τους ο οποίος δύναται να τροποποιηθεί βάση των αναγκών του πελάτη. Στο Ναυτικό του Κατάρ κύριο στοιχείο είναι ο εντυπωσιακός φόρτος (τηρουμένων των αναλογιών για σχεδίαση κορβέτας) των 16 βλημάτων αεράμυνας περιοχής ASTER 30. Για το ΠΝ προτείνεται η εγκατάσταση είτε βλημάτων VL MICA και μελλοντικά VL MICA NG (τα 16 βλήματα φέρονται σε εκτοξευτές με την ονομασία CLA – Autonomous Launcher Container) είτε με ΜΚ41 και βλήματα CAMM (εναλλακτικά CAMM ER) με ανώτατο φόρτο τα 32 βλήματα. Το πλεονέκτημα του ΜΚ41 είναι η εγκατάσταση των παραπάνω βλημάτων σε τετράδες.

Οι κορβέτες διαθέτουν ακόμη 8 βλήματα κατά πλοίων (προτείνονται για λόγους ομοιοτυπίας οι EXOCET Block IIIC), πυροβόλο Super Rapid των 76mm (διαμόρφωσης Strales). Επιπροσθέτως τα πλοία φέρουν τορπιλοσωλήνες για προσβολή υποβρυχίων καθώς και αντιπυραυλικό σύστημα για την εγγύς άμυνα του πλοίου από βλήματα επιφανείας τύπου RAM. Τέλος στα πλοία υπάρχουν δυο τηλεχειριζόμενοι σταθμοί οπλισμού Marlin των 30mm.

Κύριο ραντάρ των πλοίων είναι το περιστρεφόμενο AESA 3D Kronos Naval σε συνδυασμό με το τακτικό σύστημα ATHENA. Το ιταλικό ραντάρ Kronos εντοπίζει εναέριους στόχους σε απόσταση έως 250 χιλιόμετρα ενώ μπορεί να λειτουργήσει υποστηρίζοντας παρέχοντας στοιχεία βολής και καθοδήγηση βλημάτων ASTER και VL MICA. Επιπλέον τα πλοία φέρουν σύμφωνα με την Ficantieri πλήρες εξοπλισμό ηλεκτρονικών ESM/ ECM, ραντάρ ελέγχου πυρός και ηλεκτροπτικό Thales Sting EO Mk2 καθώς και 4 εκτοξευτές αντιμέτρων Sylena Mk2.

Για την ελληνική υποψηφιότητα οι κορβέτες κλάσης «Doha» φέρουν σόναρ τρόπιδας (HMS) και σόναρ μεταβλητού βάθους (VDS). Ενδεικτικώς μια εκ των επιλογών ως VDS είναι το ιταλικό WASS ATAS (εναλλακτικά Thales Captas 2) καθώς και το Thales Kingklip Mk2 ως HMS.

Τα πλοία επίσης φέρουν όλο το φάσμα των σύγχρονων τακτικών ζεύξεων δεδομένων διασυνδεδεμένων στο τακτικό σύστημα ATHENA του Κέντρου Πληροφοριών Μάχης των πλοίων.

Κύρια πλεονεκτήματα της σχεδίασης είναι το ικανό εκτόπισμα των πλοίων με ότι αυτό συνεπάγεται από πλευράς επιδόσεων να επιχειρεί σε δυσμενείς συνθήκες και ικανότητας να λάβει οπλισμό, η πληθώρα επιλογών οπλικών συστημάτων και τέλος το πανίσχυρο ραντάρ Kronos Naval.

Σύγκριση των δύο σχεδιάσεων

Από την σύγκριση των δύο σχεδιάσεων και κρίνοντας σε απόλυτα νούμερα η FcX 30 υπερέχει έναντι της Gowind σε εκτόπισμα, ταχύτητα και αυτονομία.

Οι δυνατότητες των δυο σχεδιάσεων σε ηλεκτρονικό εξοπλισμό είναι εξίσου καλές με την FcX 30 να διαθέτει ένα ισχυρότερο ραντάρ έναντι του NS-100 της Gowind.

H δύναμη πυρός μεταξύ των δυο επιλογών είναι σχεδόν ίδιες. Ειδικά η δυνατότητα μεταφοράς των Aster 30 διαφοροποιεί σημαντικά τα δεδομένα και αποτελεί κρίσιμο πλεονέκτημα έναντι των Gowind που περιορίζονται στους VL MICA NG.

Η περίπτωση όμως των Aster 30 δεν ενδιαφέρει το ΠΝ δεδομένου πως την ανάληψη αποστολών αεράμυνας περιοχής την έχουν επιφορτωθεί οι FDI. Άρα το ΠΝ επιθυμεί κορβέτες με βλήματα μέσης ακτίνας.

Παραμένει στο τραπέζι η δυνατότητα των ιταλικών Doha να εξοπλιστούν με τα κορυφαία βλήματα αεράμυνας περιοχής Aster 30 αλλά μια τέτοια ενέργεια θα αύξανε καταλυτικά το κόστος γεγονός που οδηγεί το ΠΝ και την ηγεσία του να στραφεί σε σχεδίαση κορβέτας με 16 βλήματα μέσης ακτίνας και πλήρη κάλυψη όλων των σύγχρονων απαιτήσεων για ναυτικές επιχειρήσεις.

Τόσο κατά την ιταλική όσο και κατά την γαλλική πρόταση τα πλοία προτείνονται για το ΠΝ με 16 βλήματα μέσης ακτίνας. Η Doha έχει τη δυνατότητα να πάρει μέχρι 36 βλήματα CAMM ER προσδίδοντας μια αυξημένη αναχορηγία όπλων, η οποία όμως θα επιφέρει και μια αύξηση του κόστους. Συνεπώς το παραπάνω αφορά το ΠΝ σε δεύτερο χρόνο στα πλαίσια ενός προγράμματος εκσυγχρονισμού.

Κατά τη παρούσα στιγμή θα επαναλάβουμε πως και οι δυο προτάσεις είναι με 16 πυραύλους μέσης ακτίνας, άρα η ισχύς πυρός των δυο πλοίων είναι αντίστοιχη.

Επίσης η ελαφρώς αυξημένη τους ταχύτητα (28 κόμβοι έναντι 25.5) σε σχέση με τον ανταγωνισμό εξασφαλίζει μετάβασης στην περιοχή ενδιαφέροντος.

Η θεώρηση που θέλει πλοία με μεγαλύτερη ταχύτητα να έχουν ικανότητα αποφυγής τορπιλών ανήκει στο παρελθόν δεδομένου πως οι σύγχρονες τορπίλες κινούνται με πολύ υψηλές ταχύτητες. Καταλυτικό είναι το πλεονέκτημα της γαλλικής Gowind με το σύστημα CANTO έναντι της ιταλικής πρότασης αυξάνοντας καταλυτικά την επιβιωσιμότητα των πλοίων έναντι επιθέσεων τορπιλών.

Στον ανθυποβρυχιακό (ASW) πλεονεκτεί η Gowind ενώ στον πόλεμο επιφανείας (ASuW) οι δυνατότητες των δύο τύπων κρίνονται, με βάση τα στοιχεία που παρατέθηκαν, συγκρίσιμες.

Το ελαφρώς μεγαλύτερο εκτόπισμα και μέγεθος της FcX 30 εξασφαλίζει, όπως είναι φυσικό, μεγαλύτερη γενική (δυνατότητα επιβίωσης μετά από πλήγμα) και ειδική (δυνατότητα επιχειρησιακής λειτουργίας μετά από πλήγμα) επιβιωσιμότητα.

Στα πλεονεκτήματα της Gowind 2800HN συγκαταλέγεται η ομοιοτυπία με τις FDI που διευκολύνει κατά πολύ την διαλειτουργικότητα/δϊυπηρεσιακότητα μεταξύ των, την υποστήριξη/συντήρηση και την εκπαίδευση των πληρωμάτων, παράγοντας ιδιαίτερα σημαντικός για μια ναυτική δύναμη με στενότητα πόρων.

Πρόκειται για κυρίαρχο πλεονέκτημα καθότι το ΠΝ με την επιλογή μιας σχεδίασης όπως η Doha θα διαθέτει τρια διαφορετικά είδη τακτικών συστημάτων (SETIS, TACTICOS, ATHENA) καθώς και διαφορετικά επιμέρους συστήματα (ραντάρ).

Όπως αναφέρει και εδώ: https://defencereview.gr/polemiko-naytiko-katatethikan-oi-teli/ ο διευθυντής σύνταξης του defencereview.gr Ιωάννης Νικήτας από πλευράς ΠΝ τονίζεται πως και οι δυο προτάσεις είναι εξαιρετικές και κάθε μια έχει τα δικά της προτερήματα και μειονεκτήματα. Και δυο διαθέτουν παρεμφερή διαμόρφωση και δυνατότητες οπλικών συστημάτων. Κύριο πλεονέκτημα για τη γαλλική σχεδίαση της Gowind 2800 HN είναι πως προσφέρει πλήρη ομοιοτυπία και οικονομίες κλίμακας λόγω των FDI ΗΝ ενώ η ιταλική FcX 30 HN προσφέρει ένα πλοίο με δυνατότητα περαιτέρω ανάπτυξης και αναβαθμίσεων λόγω του εκτοπίσματος της.

Τέλος, οι χρόνοι παράδοσης των Γάλλων είναι επίσης καλύτεροι έναντι των Ιταλών. Σύμφωνα με τη Naval Group μέσα σε 30 μήνες δύναται να παραδοθεί μια Gowind στο ΠΝ και σε οποιοδήποτε άλλο Ναυτικό. Οι 30 μήνες αποτελούν το συνολικό χρονοδιάγραμμα που περιλαμβάνει από τα πρώτα στάδια ναυπήγησης έως τη παράδοση με την ολοκλήρωση των θαλάσσιων δοκιμών.

Σε κάθε περίπτωση, όποιο πλοίο και αν επιλεγεί, θα σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα του Π.Ν προς την κατεύθυνση ανανέωσης του στόλου επιφανείας του και της συνολικής αναβάθμισης της αποτρεπτικής και μαχητικής ικανότητας του Κλάδου, σε μια εποχή που οι προκλήσεις άμυνας και ασφαλείας αυξάνονται σημαντικά.