Τα βιομηχανικά όνειρα της Τουρκίας φαίνεται ότι δεν σταματούν στο T-129 ATAK, αφού ο Πρόεδρος του Τουρκικού Υφυπουργείου Αμυντικής Βιομηχανίας (SSM), Ισμαήλ Ντεμίρ, ανακοίνωσε την έναρξη του προγράμματος ανάπτυξης του επιθετικού ελικοπτέρου ΑΤΑΚ-2, μια μεγαλύτερης και βαρύτερης έκδοσης του T-129 ATAK. Η σχετική ανακοίνωση έγινε εν μέσω έντονης φημολογίας περί της προμήθειας 30 T-129  ΑΤΑΚ από το Πακιστάν.

Προκειμένου να μειωθεί το κόστος της ανάπτυξης το ATAK-2 θα υιοθετήσει ορισμένα υπό-συστήματα (έλικες, σύστημα μετάδοσης της κίνησης κ.ά.), τα οποία έχουν αναπτυχθεί για το ελικόπτερο T-625, ένα άλλο μεγάλο τουρκικό πρόγραμμα σε εξέλιξη (το αναλύουμε παρακάτω). Η υιοθέτηση κοινών συστημάτων δεν θα μειώσει μόνο το κόστος ανάπτυξης του ΑΤΑΚ-2, αλλά θα ενισχύσει την ομοιογένεια, άρα θα απλοποιήσει και θα μειώσει τις απαιτήσεις και δαπάνες τεχνικής υποστήριξης.

Σε συνέχεια των ανακοινώσεων του Ντεμίρ, ο Γενικός Διευθυντής της ΤΑΙ (Turkish Aerospace Industries), Τεμέλ Κοτίλ, δήλωσε ότι η ΤΑΙ έχει ήδη προχωρήσει στην προκαταρκτική μελέτη και σχεδίαση ενός επιθετικού ελικοπτέρου με μέγιστο βάρος απογείωσης τους 8 τόνους. Η έναρξη του προγράμματος ΑΤΑΚ-2 έρχεται σε μια εποχή που η Τουρκία έχει δρομολογήσει την πλήρη ανανέωση του στόλου των ελικοπτέρων που διαθέσει, κυρίως για λογαριασμό της Αεροπορίας Στρατού.

Σε ότι αφορά στα επιθετικά ελικόπτερα, το πρόγραμμα προμήθειας των 60 συνολικά T-129 ATAK βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης, ενώ ξεκίνησε, όπως προείπαμε, και το πρόγραμμα ΑΤΑΚ-2. Παράλληλα, το πρόγραμμα ανάπτυξης ενός ελικοπτέρου πολλαπλού ρόλου βρίσκεται και αυτό σε τελικό στάδιο. Πρόκειται για το T-625 της ΤΑΙ, η ανάπτυξη του οποίου ξεκίνησε το 2010.

Πρόκειται για ένα ελικόπτερο κατηγορίας 5 τόνων το οποίο θα μπορεί να εκτελεί αποστολές γενικών μεταφορών, αλλά και ένοπλης συνοδείας και αναγνώρισης. Το T-625 θα είναι το τρίτο συστατικό στοιχείο της νέας επιχειρησιακής αντίληψης και δομής της Τουρκικής Αεροπορίας Στρατού, στον τομέα των επιθετικών ελικοπτέρων, η οποία θα έχει πλέον «καθετοποιημένη επιχειρησιακή ικανότητα» με τα ελικόπτερα ΑΤΑΚ-2, σε ρόλο προσβολών σε βάθος, τα T-129 ATAΚ σε ρόλο παροχής αντιαρματικών και πυρών υποστήριξης σε τακτικό επίπεδο, και τα T-625 σε ρόλο ένοπλης συνοδείας και αναγνώρισης.

Τα T-625 θα ενσωματώνουν τον κινητήρα TS-1400 τουρκικής σχεδίασης και κατασκευής της TEI (TUSAŞ Engine Industries) ισχύος 1.400 ίππων, η ανάπτυξη του οποίου αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2019, όταν δηλαδή θα έχουν ολοκληρωθεί και οι πτητικές δοκιμές του T-625, οι οποίες αναμένεται να ξεκινήσουν στα τέλη του 2018. Το T-625 θα μπορεί να μεταφέρει 12 άτομα και αναμένεται να αντικαταστήσει σταδιακά τα 92 UH-1D/-1H και 131 AB-204/-205/-206/-212 του Τουρκικού Στρατού. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό τα πρώτα T-625 θα ενταχθούν σε υπηρεσία το 2021.

Σύμφωνα με την ΤΑΙ οι συνολικές απαιτήσεις της Τουρκίας (των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και των Δημόσιων Οργανισμών) ανέρχονται σε 300 ελικόπτερα της κατηγορίας του T-625. Όπως ανακοίνωσε ο Κοτίλ, ο εμπορικός στόχος της ΤΑΙ για το T-625 είναι η πώληση 1.200 ελικοπτέρων. Ωστόσο, ο προγραμματισμός της Τουρκίας δεν σταματά εδώ.

Τόσο ο Ντεμίρ, όσο και ο Κοτίλ ανακοίνωσαν ότι ξεκινά και το πρόγραμμα ανάπτυξης ενός ελικοπτέρου τακτικών μεταφορών, κατηγορίας 10 τόνων και μεταφορικής ικανότητας 20+ ατόμων, το οποίο θα επιχειρεί παράλληλα με τα 109 υπό παράδοση T-70 (τουρκική διαμόρφωση του S-70 της Sikorsky) και θα αντικαταστήσει, σταδιακά, τα 153 AS-532UL Cougar, Mi-17MTV-1/-1A και S-70A17/A19/A28 από το 2026 και μετά.

Σε ύστερο χρόνο η έκδοση τακτικών μεταφορών θα χρησιμοποιηθεί ως βάση ανάπτυξης δύο άλλων εκδόσεων (έρευνας και διάσωσης και ειδικών επιχειρήσεων). Οι βασικές επιχειρησιακές προδιαγραφές του ελικοπτέρου είναι: (α) Μεταφορική ικανότητα 20+ ατόμων (β) Μέγιστη ταχύτητα 315 χιλιόμετρα/ώρα και (γ) Μέγιστη εμβέλεια χωρίς ανάγκη ανεφοδιασμού 1.000 χιλιόμετρα.