Στα προγενέστερα αφιερώματά μας σε αμερικανικούς και ευρωπαϊκούς πυραύλους επιφανείας/εδάφους – αέρος και αέρος – αέρος αντλήσαμε στοιχεία από τους κατασκευαστές τους, από επίσημες πηγές (ένοπλες δυνάμεις που τα αξιοποιούν) και φυσικά από δημοσιεύματα του παγκόσμιου ειδικού Τύπου.

Από αυτά προκύπτει η διαφοροποιημένη φιλοσοφία σχεδίασης, ανάπτυξης και απόδοσης ιδιαίτερης έμφασης στη διατήρηση κινηματικών επιδόσεων, άρα και ευελιξίας στην τερματική φάση πρόσκτησης του στόχου από τα ευρωπαϊκά όπλα. Σε συνδυασμό με εξαιρετικά αποδοτικούς αισθητήρες έρευνας και εγκλωβισμού (είτε ηλεκτρομαγνητικούς ενεργούς, είτε υπέρυθρους παθητικούς).

Στην Ευρώπη συνεπώς αποδίδεται μεγάλη έμφαση στη μεγαλύτερη δυνατή αύξηση της πιθανότητας φονικού πλήγματος (Pk), σε σχέση με τη μέγιστη δυνατή απόσταση προσβολής. Είναι ο σημαντικότερος λόγος για τον οποίο τονίζουμε εμφατικά την ανάγκη συγκρότησης και μόνιμης διατήρησης σε υπηρεσία τριών τουλάχιστον πολεμικών Μοιρών της Πολεμικής Αεροπορίας, εξοπλισμένων με γαλλικής προέλευσης μαχητικά (https://defencereview.gr/oi-logoi-poy-epivalloyn-tin-apoktisi-k/).

Όσο περισσότερα όπλα αυτής τη φιλοσοφίας έχουν στη διάθεσή τους γενικά οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, τόσο το καλύτερο. Γεγονός που υποστηρίζεται και από την αναφορά μας στον γαλλικό MICA ( https://defencereview.gr/polemiki-aeroporia-mica-kai-mica-ng-h-deyteri-e/). Πριν πάμε στον μεγαλύτερων δυνατοτήτων MICA NG, θεωρούμε απαραίτητες ορισμένες σημαντικές διευκρινίσεις.

Διαβάσαμε στα σχόλιά σας ότι είναι αδύνατη η εκτόξευση ενός πυραύλου αέρος – αέρος BVR εναντίον στόχου, χωρίς αυτός να έχει εγκλωβιστεί από το ραντάρ του μαχητικού – πλατφόρμα. Κατά συνέπεια, η μέγιστη απόσταση εγκλωβισμού του στόχου από το ραντάρ του μαχητικού, καθορίζει και τη μέγιστη απόσταση βολής του BVR πυραύλου. Ανεξάρτητα από το εάν αυτός μπορεί να δεχθεί στοιχεία στοχοποίησης (θέση, πορεία, ταχύτητα, ύψος στόχου) από άλλες πλατφόρμες μέσω Data Link κατά τη διαδρομή του.

Πρόκειται για συνθήκη που ίσχυε στο παρελθόν. Όχι τώρα. Όχι σε όλες τις περιπτώσεις τουλάχιστον. Δεν μπορεί να εξηγηθεί αλλιώς η προμήθεια 32 πυραύλων AIM-120D από τον Καναδά (https://www.thedrive.com/the-war-zone/15751/canada-may-buy-aim-120d-missiles-that-far-outrange-its-cf-18s-radars-reach) για τα απαρχαιωμένα CF-18 που διαθέτει και τα μεταχειρισμένα F/A-18A/B που αγόρασε από την Αυστραλία. Το ραντάρ AN/APG-73 που διαθέτουν τα μαχητικά αυτά, δεν μπορεί να εκμεταλλευτεί το πλεονέκτημα της μεγάλης ακτίνας του όπλου. Άρα καθιστά περιττή την προμήθειά του… Επομένως οι Καναδοί βασίζονται σε συνεργατικές ενέργειες με άλλες πλατφόρμες για την καθοδήγησή του -D.

Πέρα από αυτό, η Γαλλική Αεροπορία, σε συνεργασία με τη γαλλική Διεύθυνση Ερευνών και Αμυντικών Προμηθειών (DGA), έχουν από το καλοκαίρι του 2007 επιβεβαιώσει τη δυνατότητα εγκλωβισμού στόχου από άλλο μαχητικό. Όχι από αυτό που εκτοξεύει τον πύραυλο… Συγκεκριμένα στις 7 Ιουνίου του 2007, ένα Rafale C εκτόξευσε πύραυλο MICA εναντίον στόχου που πετούσε πίσω του! Ο πύραυλος έστρεψε κατά 180 μοίρες, χάρη στην ικανότητα μεταβολής της διεύθυνσης της ώσης που εξασφαλίζει η αεροδυναμική τους διαμόρφωση σε συνδυασμό με τα πτερύγια του ακροφυσίου (thrust guide vanes) και έπληξε το στόχο λαμβάνοντας στοιχεία στοχοποίησης από ένα δεύτερο Rafale. Το οποίο είχε μεταδώσει μέσω data Link τη θέση του στόχου στο μαχητικό-φορέα, πριν από την εκτόξευση… Το βίντεο με τη συγκεκριμένη βολή (over the shoulder) μπορείτε να δείτε εδώ (https://www.youtube.com/watch?v=89GZ_z6px30&feature=emb_logo).

Τέτοιου είδους βολή δεν μπορεί να γίνει από καμία έκδοση του AMRAAM, γιατί δεν υπάρχει δυνατότητα στροφής κατά 180 μοίρες μέσω μεταβολής της διεύθυνσης του ρεύματος ώσης. Η μεγάλη ακτίνα του -D πιθανότατα μπορεί να εξασφαλίσει βολή προς τα πίσω με λήψη δεδομένων από άλλη πλατφόρμα μέσω Data Link, αλλά όχι με άμεση, μετά την εκτόξευση, αλλαγή πορείας κατά 180 μοίρες!

MICA New Generation (Nouvelle Generation) – Τα στοιχεία αναβάθμισης

Οι διαστάσεις (διάμετρος 165 χιλιοστών, μήκος 3,1 μέτρα), το βάρος (112 κιλά) και η αεροδυναμική διαμόρφωση, μαζί με τα πτερύγια μεταβολής της διεύθυνσης του ανύσματος της ώσης εντός του ακροφυσίου της εξαγωγής του πυραυλοκινητήρα παραμένουν ίδια σε σχέση με τον σημερινό MICA για λόγους συμβατότητας. Το γαλλικό όπλο βρίσκεται σε υπηρεσία από το 1996 (πρώτα εντάχθηκε ο -ΕΜ και αργότερα ο παθητικός IR) και η παραγωγή της νέας του έκδοσης, είναι προγραμματισμένη να εκκινήσει ώς διαδικασία 20 χρόνια μετά. Εντός του 2026.

Οι Γάλλοι μέσω του MICA NG επιδιώκουν τη συνέχεια της επιτυχίας του MICA. O πρώτος τρόπος για να το πετύχουν αυτό,  ήταν ασφαλώς το να χρησιμοποιήσουν τον ίδιο πύραυλο μεν, αλλά με νέα συστήματα και κατ΄ επέκταση μεγαλύτερες δυνατότητες. Ο MICA NG λοιπόν επειδή έχει ακόμα και το ίδιο κέντρο βάρους με τον προκάτοχό του, θα μπορεί να αναρτηθεί στους ίδιους φορείς οπλισμού και να χρησιμοποιεί τις ίδιες ράγες εκτόξευσης.

Η φιλοσοφία της υιοθέτησης δύο διαφορετικών αισθητήρων (ενεργού ηλεκτρομαγνητικού ερευνητή και υπέρυθρου παθητικού), παραμένει προκειμένου να εξασφαλίζεται επιχειρησιακή ευελιξία και μέγιστη αποτελεσματικότητα βολής, ανεξαρτήτως συνθηκών εμπλοκής. Από εκεί και πέρα, η πρόοδος που έχει συντελεστεί στη τεχνολογία των ηλεκτρονικών και των ηλεκτροοπτικών αισθητήρων, έχει περιορίσει σημαντικά τον όγκο και το βάρος τους. Άρα, η νέα μονάδα καθοδήγησης και οι νέοι αισθητήρες στο ρύγχος έχουν επιτρέψει τη χρήση μεγαλύτερης ποσότητας στερεού καυσίμου.

Αυτός είναι και ο λόγος που η ακτίνα του MICA NG είναι αυξημένη κατά 30% τουλάχιστον σε σχέση με τον MICA. Ο νέος πυραυλοκινητήρας διπλού παλμού είναι της Roxel και εκτός από την μεγαλύτερη ακτίνα, θα παρέχει και καλύτερες κινηματικές επιδόσεις, άρα και ευελιξία στην τερματική φάση πρόσκτησης για μεγαλύτερη ακρίβεια και φονικότητα.

Ο νέος ηλεκτρομαγνητικός αισθητήρας ενεργού καθοδήγησης, (ΕΜ) διαθέτει σταθερή κεραία όντας τεχνολογίας ενεργού ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA). Αναπτύχθηκε από την Thales και είναι ο πρώτος στο είδος του που εξοπλίζει πύραυλο αέρος – αέρος. Διασφαλίζει μεγαλύτερες αποστάσεις εντοπισμού και εγκλωβισμού και μάλιστα (σύμφωνα με την MBDA) σε μεγαλύτερες γωνίες εκτός του διαμήκη άξονα του πυραύλου (off boresight).

Όσο για τον παθητικό αισθητήρα (ΙR) είναι επίσης νέας τεχνολογίας με ικανότητα εντοπισμού και εγκλωβισμού σε μεγαλύτερες αποστάσεις, σε συνδυασμό με ευκρίνεια και δυνατότητα διάκρισης στόχων. Παρουσιάζει επίσης μεγαλύτερη αντοχή σε αντίμετρα υπερύθρων. Αναπτύχθηκε από τη Safran σε συνεργασία με την MBDA. Και οι δύο αισθητήρες παρέχουν τη δυνατότητα εγκλωβισμού πριν (LOBL) και μετά (LOAL) την εκτόξευση, όπως και στον παλαιό MICA.

Η Safran επίσης έχει και την ευθύνη της ανάπτυξης της μονάδας αδρανειακής ναυτιλίας (IRS) του MICA NG, ενώ η MBDA σε συνεργασία με την Eurenco σχεδίασαν την εκρηκτική – θραυσματογόνο κατευθυνόμενου ωστικού κύματος, πολεμική κεφαλή. H οποία χρησιμοποιεί ηλεκτρομαγνητικό αισθητήρα πυροδότησης σε συνδυασμό με αισθητήρα λέϊζερ.

Τέλος, άλλη σημαντική διαφοροποίηση του MICA NG είναι το αυτόνομο ενσωματωμένο σύστημα διάγνωσης κατάστασης και εντοπισμού βλαβών που περιλαμβάνει σειρά αισθητήρων στα επιμέρους συστήματά του. Υιοθετήθηκε για λόγους περιορισμού του κόστους συντήρησης μειώνοντας σημαντικά τον αριθμό των ελέγχων και επιθεωρήσεων που πρέπει να εκτελεστούν στον κύκλο ωφέλιμης ζωής του όπλου.

Στοιχεία κόστους προς το παρόν δεν είναι διαθέσιμα. Το Ναυτικό της Αιγύπτου είναι ο πρώτος εξαγωγικός πελάτης του MICA NG VL, είδηση πρόσφατη στην οποία ήδη έχουμε αναφερθεί (https://defencereview.gr/i-aigyptos-ginetai-i-proti-chora-poy-tha-e/). Από την άλλη πλευρά και η Γαλλική Αεροπορία μαζί με την Αεροπορία του Γαλλικού Ναυτικού προέβησαν από το 2018, με την ανακοίνωση της έναρξης του προγράμματος στην παραγγελία 567 νέων MICA NG σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των πυροτεχνικών μηχανισμών 300 παλαιότερων MICA (https://defpost.com/mbda-awarded-contract-to-supply-567-mica-ng-missiles-to-french-armed-forces/).