Μιλώντας στον Tom Temin και στην εκπομπή του «Federal Drive» η Diane Maurer, Διευθύντρια Αμυντικών Ικανοτήτων και Διαχειριστικών Θεμάτων της αμερικανικής υπηρεσίας GAO (Government Accountability Office) αναφέρθηκε στο πρόγραμμα LCS (Littoral Combat Ship) και είπε πολύ ενδιαφέροντα πράγματα. Αρχικά, στο ερώτημα που βρίσκεται σήμερα το πρόγραμμα, η Diane Maurer επιβεβαίωσε ότι το Αμερικανικό Ναυτικό θα ναυπηγήσει 35 πλοία του τύπου, και των δύο κλάσεων (κλάσης «Freedom» και «Independence»). Ολόκληρη τη συνέντευξη της Diane Maurer μπορεί τε διαβάσετε και να ακούσετε ΕΔΩ.

Στην ερώτηση σχετικά με τα προβλήματα των πλοίων η Αμερικανίδα αξιωματούχος απάντησε: «Η έκθεση μας επικεντρώθηκε στο πόσο καλά αποδίδουν τα πλοία σε πραγματικές συνθήκες. Και βρήκαμε μια σειρά από σημαντικές προκλήσεις. Οι άνθρωποι στο Υπουργείο Άμυνας, που δοκιμάζουν τα οπλικά συστήματα προτού καν εγκατασταθούν, βρήκαν μια σειρά από σοβαρές ελλείψεις, σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις. Βρήκαν προβλήματα στα όπλα που είχαν σχεδιαστεί για τα LCS, βρήκαν προβλήματα αξιοπιστίας σε βασικά συστήματα. Η κοινότητα δοκιμών εντός του Υπουργείου Άμυνας είχε ανησυχίες σχετικά με τη θεμελιώδη ικανότητα του LCS να εκτελεί τις αποστολές του και να επιβιώνει στον πόλεμο. Αυτά ήταν σοβαρά και σημαντικά προβλήματα που εντοπίστηκαν κατά τη διάρκεια των δοκιμών. Διαπιστώσαμε ότι το Ναυτικό επέλεγε συνεχώς την ίδια προσέγγιση για να αντιμετωπίσει αυτά τα προβλήματα. Συστήσαμε στο Ναυτικό να υιοθετήσει μια πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση, να επικεντρωθεί στις περιοχές με τη μεγαλύτερη ανησυχία και να αρχίσει να εργάζεται, μέσω αυτών, με έναν ολοκληρωμένο, συντονισμένο τρόπο».

Ο Tom Temin επέμεινε στο ζήτημα των προβλημάτων και της φύσης τους. Η Diana Maurer απάντησε: «Λοιπόν, νομίζω ότι υπάρχει ένας μακρύς κατάλογος προβλημάτων που πρέπει ακόμα να αντιμετωπιστούν και για να τους δώσουμε κάποια εύσημα, όπου οφείλουμε εύσημα, λαμβάνουν μέτρα για να αντιμετωπίσουν αυτά τα προβλήματα. Η πρόωση νομίζω ότι θα ανέβει στην κορυφή της λίστας. Ένα από τα ζητήματα που βρήκαμε στην έκθεση μας ήταν ότι 10 από τις 11 πρόσφατες επιχειρησιακές αποστολές έπρεπε να τερματιστούν πρόωρα λόγω προβλημάτων με το σύστημα πρόωσης. Αυτό είναι πρόβλημα ακύρωσης της συμφωνίας. Εάν οι κινητήρες δεν λειτουργούν σωστά, τότε δεν μπορούν να εκτελέσουν την αποστολή τους. Και στη μεγάλη εικόνα αυτό σημαίνει ότι τα LCS ακόμα απέχουν πολύ από το να προσφέρουν την ικανότητα μάχης που είχαν υποσχεθεί και αυτές που θέλει το Ναυτικό».

Σε ερώτηση που τέθηκε, σχετικά με τη σχεδίαση των πλοίων, η Diana Maurer είπε: «Λοιπόν, σίγουρα, αν μπορούσαν να επιστρέψουν με μια χρονομηχανή, όταν αυτό το πρόγραμμα ξεκινούσε, γύρω στο 2004, νομίζω ότι θα έκαναν πολλά πράγματα διαφορετικά. Και η πολυπλοκότητα του συστήματος από την αρχή, είναι κάτι που στοιχειώνει το πρόγραμμα για όλα αυτά τα χρόνια, αφού, κι έχετε δίκιο, υπάρχουν πολλές εκδόσεις του κύτους. Υπάρχουν πολλές εκδόσεις των πακέτων αποστολής. Και υπάρχουν διαφορετικές ενότητες αποστολής μέσα στα πακέτα αποστολής. Υπήρχαν τρόποι με τους οποίους σχεδιάζουν να συντηρήσουν πραγματικά τα πλοία, που εκείνη την εποχή προορίζονταν να είναι στην αιχμή της τεχνολογίας, αλλά στην πράξη αποδείχτηκαν εξαιρετικά ανέφικτοι και δαπανηροί στην εφαρμογή τους. Προσπαθούν να τα αναιρέσουν όλα αυτά, αλλά είναι δύσκολο. Σε κάποιο βαθμό, αυτό είναι ένα σύστημα που σχεδιάστηκε για να είναι ένας πολύ περίπλοκος ελβετικός σουγιάς … Ξέρετε, οι εκτιμήσεις κόστους για τα πλοία, οι εκτιμήσεις του κόστους κύκλου ζωής τους αυξήθηκαν από $ 38 δισεκατομμύρια σε πάνω από $ 60 δισεκατομμύρια από το 2011 έως το 2018. Και σήμερα το τελικό κόστος είναι πιθανότατα πολύ υψηλότερο από αυτό το ποσό».

Ο Tom Temin έθεσε και το θέμα αν τα πλοία πια έχουν επιχειρησιακό σκοπό ή είναι ξεπερασμένα, δεδομένου ότι ναυπηγήθηκαν σε περίοδο που η κύρια απειλή ήταν η τρομοκρατία και πλέον μιλάμε για ανταγωνισμό μεγάλων δυνάμεων. Η Diana Maurer απάντησε ως εξής: «Όχι, η ιδέα σίγουρα δεν είναι ξεπερασμένη. Και είναι σίγουρα μια κρίσιμη ικανότητα που πρέπει να αναπτύξει το Ναυτικό. Το Ναυτικό, για παράδειγμα, διαθέτει επί του παρόντος πλοία ναρκοπολέμου που είναι εξαιρετικά παλιά και εξαιρετικά δύσκολο να συντηρηθούν, και το Ναυτικό χρειάζεται την ικανότητα να εξουδετερώνει νάρκες. Το LCS σχεδιάστηκε, εν μέρει, για να καλύψει αυτή τη ζωτικής σημασίας αποστολή. Όμως, το LCS δεν έχει αποδείξει την ικανότητα του να εκτελεί αυτήν την αποστολή. Αυτό είναι ένα σημαντικό πρόβλημα. Επίσης, δεν είναι σαφές εάν το LCS, στην τρέχουσα κατάστασή του, και σύμφωνα με τις υφιστάμενες δυνατότητές του, θα είναι σε θέση να εκτελέσει πλήρως τις επιθυμητές αποστολές σε σύγκρουση υψηλής έντασης. Και αυτό, κατά κάποιο τρόπο, εισέρχεται στην καρδιά των προβλημάτων που έχουν εντοπίσει οι δοκιμαστές. Και αυτό είναι το επίκεντρο των συστάσεών μας: Να κάνει το Ναυτικό σοβαρές και σημαντικές ενέργειες για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων. Και το Ναυτικό, προς τιμήν του, συμφώνησε και βρίσκεται στη διαδικασία να το κάνει. Αλλά θα περάσουν μερικά χρόνια μέχρι να ολοκληρωθούν τα πάντα».