Το τελευταίο χρονικό διάστημα πολύς λόγος γίνεται για νέες μονάδες κρούσεως επιφανείας για το Π.Ν. Λογικό απολύτως καθώς οι ηλικίες των πλοίων του Στόλου αγγίζουν τα 40 έτη. Το ιδανικό θα ήταν να είχαμε προχωρήσει σε μια εθνική ναυπηγήση οικογένειας πλοίων ώστε να μεγιστοποιείται στο έπακρο η εγχώρια προστιθέμενη αξία αλλά πλέον ούτε η χρονική πολυτέλεια υπάρχει ούτε και η οικονομική ενώ ταυτοχρόνως τα ελληνικά ναυπηγεία βρίσκονται αντιμέτωπα με σωρεία γραφειοκρατικών και νομικών κωλυμμάτων.

Τις προηγούμενες ημέρες η Ιταλική Fincantieri  παρουσίασε στη διεθνή έκθεση DIMDEX 2018 που έλαβε χώρα στη Ντόχα τις κορβέτες πολλαπλών ρόλων με έμφαση στην αντιαεροπορική άμυνα για το Ναυτικό του Κατάρ. Πρόκειται για πολύ ενδιαφέρουσα σχεδίαση καθώς οι Ιταλικές κορβέτες φέρουν σύγχρονα ηλεκτρονικά και αισθητήρες ενώ ο οπλισμός τους είναι αρκετά αξιοζήλευτός. Παράλληλα το κόστος τους είναι σαφώς μικρότερο μιας φρεγάτας γενικών καθηκόντων και ακόμα μικρότερο μιας φρεγάτας επιφορτισμένη με αποστολή αεράμυνας περιοχής. Βέβαια άλλες δυνατότητες της φρεγάτας και άλλες της κορβέτας όμως σε κάθε περίπτωση δεδομένου ότι το κόστος αποτελεί το πλέον καταλυτικό κριτήριο επιλογής οπλικών συστημάτων, τα πλοία αυτά κατά την άποψη μας συγκεντρώνουν καλά χαρακτηριστικά.

Οι Ιταλικές κορβέτες είναι ικανότατα πλοία που συγκεντρώνουν καίρια χαρακτηριστικά πλοίων όπως: ικανοποιητική αναχορηγία, σύγχρονο πλέγμα αισθητήρων/ ραντάρ και τέλος σύγχρονα βλήματα επιφανείας – αέρος. Φωτογραφία: NavyRecognition. 

Και εξηγούμαστε:

Οι κορβέτες που αναμένεται να παραλάβει το Κατάρ έχουν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: μήκος 107 μέτρα, μέγιστο πλάτος 14,7 βύθισμα 4,20 μέτρων και εκτόπισμα πλήρους φορτίου 3250 τόνων. Η μέγιστη ταχύτητά του ορίζεται σε 28 κόμβους, η ακτίνα δράσης είναι 3500 ναυτικά μίλια (με ταχύτητα 15 κόμβους). Το σύστημα πρόωσης θα είναι τύπου CODAD. Έχει δυνατότητα να είναι εν πλω για 21 ημέρες. Το πλήρωμα πληρώματος θα είναι 98 άτομα με ενδιαιτήσεις για συνολικά 112 άτομα. Οι κορβέτες μπορούν να εξυπηρετούν ελικόπτερα βάρους ΝΗ90.

Όσον αφορά τα οπλικά συστήματα, οι κορβέτες θα είναι εφοδιασμένες με ένα κύριο πυροβόλο διαμετρήματος 76 mm από τη Leonardo, 16x VLS κελιά για βλήματα ASTER 30 (από την MBDA), δύο τηλεχειριζόμενους σταθμούς όπλων Marmin 30mm (Leonardo), 8 βλήματα επιφανείας Exocet MM40 Block III και σύστημα AAW σημείου RAM (21 βλήματα) από την Raytheon.

Η Leonardo είναι υπεύθυνη για την ολοκληρωμένη εγκατάσταση του τακτικού συστήματος μάχης Athena, του υπερσύγχρονου ραντάρ (Kronos) και τέλος για τα συστήματα ανθυποβρυχιακού πολέμου συμπεριλαμβανομένου του συστήματος αποφυγής ναρκών Thesan. Συνολικά τα πλοία θα διαθέτουν και τέσσερις εκτοξευτές Sylena Mk2 αναλωσίμων της Lacroix με στόχο να προστατεύουν τα πλοία από απειλές βλημάτων επιφανείας.

Το πλέον εντυπωσιακό στοιχείο των πλοίων είναι ο συνδιασμός του ραντάρ Kronos και των βλημάτων ASTER 30 εξασφαλίζοντας επιδόσεις αεράμυνας περιοχής.

Οι εργασίες ναυπήγησης του πρώτου πλοίου αναμένεται να ξεκινήσουν τον Ιούνιο του 2018 με εκτιμώμενο χρόνο παράδοσης το 2021. Όλα τα πλοία θα κατασκευαστούν στα Ιταλικά ναυπηγεία. Οφείλουμε να τονίσουμε πως τα παραπάνω τεχνικά στοιχεία για τα νέα ιταλικά πλοία προέρχονται από το δημοσίευμα του http://navyrecognition.com/ που πραγματοποίησε το σχετικό ρεπορτάζ και παρουσίαση των πλοίων στα πλαίσια της έκθεσης DIMDEX.

Φυσικά τα παραπάνω πλοία είναι μια ενδεικτική επιλογή που συγκεντρώνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον λόγου της πληθώρας οπλικού φορτίου και λόγω του ικανότατου ραντάρ που φέρουν τα πλοία. Αυτό δεν αναιρεί το γεγονός πως υπάρχουν και άλλες αξιόλογες σχεδιάσεις για το Π.Ν όπως οι Γαλλικές κορβέτες Gowind 3000, οι Ισραηλινές Saar 6, οι Γερμανικές Blohm + Voss K130 κλάσης Braunschweig κτλ. 

Σε κάθε περίπτωση εκτίμηση μας είναι πως το Π.Ν θα πρέπει να στραφεί σε μια ρεαλιστική λύση, εφικτή για τα σημερινά οικονομικά δεδομένα. Οι κορβέτες αποτελούν μια τέτοια επιλογή. Πόσω μάλλον όταν φέρουν έναν πολύ καλό συνδιασμό όγκου οπλικού φορτίου και ραντάρ/ αισθητήρων. Μην μας διαφεύγει ότι το Π.Ν ζητά και ποσότητα πλοίων εκτός από ποιότητα υλικού. Γι αυτό ακόμα και εάν η χώρα μας προχωρούσε σε αγορά δύο πλοίων AAW (υπό ιδανικές συνθήκες) αυτό δεν θα αναιρούσε τις ανάγκες αντικατάστασης συνολικά 9 φρεγατών τύπου «S» κλάσης Έλλη.

Και είναι προφανές ότι δύο πλοία AAW όσο ικανά και εάν είναι δεν μπορούν να καλύψουν το κενό 9 φρεγατών. Ούτε είναι λογικό να πιστεύει κάποιος πως θα μπορούσαμε να προμηθευτούμε 5 ή 6 πλοία AAW. Γι’ αυτό και εκτός από τις κορβέτες γενικών καθηκόντων ή έστω πιο εξειδικευμένες όπως αυτές που παρουσιάσαμε παραπάνω, ιδιαίτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνουν και νέες σχεδιάσεις φρεγατών γενικών καθηκόντων όπως είναι οι κλάσης El Radii (MEKO A-200AN) του Ναυτικού της Αλγερίας.