Είναι πασιφανές πλέον πως το Λιμενικό Σώμα καλείται να διαδραματίσει ένα σύνθετο ρόλο τόσο στην ανάσχεση των μεταναστευτικών ροών όσο και στην Εθνική Ασφάλεια. Οι ραγδαίες εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα σε Αιγαίο και Μεσόγειο δεν αφήνουν περιθώρια εφησυχασμού. Το ΛΣ πρέπει να σταματήσει να είναι άλλη μια ένστολη δημόσια υπηρεσία που ασχολείται  κατά βάση με πάρεργο και να επικεντρωθεί στις σύγχρονες απειλές.

Θα σταθούμε σε δύο άξονες. Ο πρώτος είναι η επιβεβλημένη και απαραίτητη διοικητική μεταρρύθμιση με υπαγωγή του ΛΣ στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης και η δεύτερη στον εξοπλιστικό του σχεδιασμό.

Η μεταφορά του ΛΣ στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης επιβάλλεται. Και αυτό γιατί στο Υπουργείο Ναυτιλίας είναι έρμαιο ενός τεράστιου πάρεργου που απασχολεί προσωπικό και μέσα. Το ΛΣ πρέπει να επικεντρωθεί σε δύο βασικούς άξονες: το οργανωμένο έγκλημα και την εθνική ασφάλεια. Είναι αδιανόητο το ΛΣ να γίνεται δέκτης πλειάδας ζητημάτων της εμπορικής ναυτιλίας όπως της ακτοπλοΐας, θέματα τα οποία οφείλουν να διευθετηθούν από άλλες αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας στελεχωμένες από πολιτικό προσωπικό. Είναι ακατανόητο το ΛΣ να συνεχίζει να απασχολείται με θέματα που εγείρουν σοβαρά ερωτηματικά  για τη πραγματική του χρησιμότητα και ουσία ή να αποτελούν πηγή ύποπτων συναλλαγών και εξυπηρετήσεων στη βάση συνδιαλλαγών. Ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί τη παραπάνω φράση.

Στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης το ΛΣ οφείλει να συγκροτήσει νέο επιχειρησιακό στρατηγείο. Εκεί όπου θα υπάρχει ενιαία και διευκρινισμένη εικόνα από πλωτά και εναέρια μέσα τόσο των κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων όσο και της ΕΛ.ΑΣ, του Λ.Σ και φυσικά της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών. Ένα κοινό στρατηγείο με έμφαση στη συνεργασία, τη συνέργεια και τη διακλαδικότητα. Δεδομένου ότι μια απειλή μπορεί να εμφανιστεί ως απλή όπως ένα συμβάν έρευνας – διάσωσης που όμως κάλλιστα μπορεί να αποτελέσει απειλή εθνικής ασφάλειας.

Από την περικοπή του πάρεργου του ΛΣ θα προκύψει πλεόνασμα προσωπικού. Και αυτό το προσωπικό πρέπει να αξιοποιηθεί με νέα δομή και εξορθολογισμό.

Το δεύτερο σκέλος του παρόντος άρθρου είναι ο εξοπλιστικός σχεδιασμός που πρέπει να είναι με έμφαση.

Την αξιοποίηση των εναερίων μέσων. Το ΛΣ οφείλει να αναλάβει όλο το έργο της έρευνας – διάσωσης στη θάλασσα και η ΠΑ μόνον της έρευνας – διάσωσης μάχης από την 31 ΜΕΕΔ. Τα ελικόπτερα του ΛΣ οφείλουν να ενισχυθούν με νέου τύπου ελικόπτερα ικανά να επιχειρούν σε δυσμενείς συνθήκες και να μπορούν να μεταφέρουν μια ολιγομελή ομάδα ειδικών επιχειρήσεων της ΜΥΑ για αποστολές ναυτικής αποτροπής και νηοψίες.

Αναλογιστείτε απλώς τα εξαιρετικών δυνατοτήτων και επιδόσεων αεροσκάφη Reims F – 406 Vigilant που μπορούν να δίνουν εικόνα επιφανείας ακόμα και στις Ένοπλες Δυνάμεις με τη προσθήκη ενός data link. Το ραντάρ έρευνας επιφάνειας 1500Β μπορεί να δίνει εικόνα σε απόσταση έως και 160 ναυτικά μίλια. Κάλλιστα αυτά θα μπορούσαν να επιχειρούν από Ρόδο και Κρήτη. Επίσης, τονίζεται η ακτίνα πτήσης των 1.300ν.μ. (2.300km) ικανά να πετούν μεταξύ Ρόδου και Κύπρου.

Τα δικινητήρια αεροσκάφη αποκτήθηκαν με συγχρηματοδότηση από την Ε.Ε. και παρέμειναν καθηλωμένα επί μακρό χρονικό διάστημα λόγω ελλιπούς συντήρησης και εκπαίδευσης.
Τα εξαιρετικών επιδόσεων και δυνατοτήτων DAUPHIN AS365 N3. Πρέπει να εγκατασταθεί αυτόματος πιλότος 4 αξόνων στα ελικόπτερα να μπορούν να επιχειρούν σε αποστολές έρευνας διάσωσης.

Την απόκτηση Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών. Αντικειμενικός σκοπός είναι η σύνθεση εικόνας πλήρους και αδιάλειπτης με μεταβίβαση των πληροφοριών στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων και στο Αρχηγείου Στόλου (Στρατιωτική Διοίκηση Ανατολικής Μεσογείου). Την ικανότητα να επιχειρούν από προωθημένες βάσεις έστω και πολιτικών αεροδρομίων εγγύς των περιοχών ενδιαφέροντος όπως το Ανατολικό Αιγαίο, η Μεσόγειος και το Λιβυκό πέλαγος.

Την ολοκλήρωση του Εθνικού Συστήματος Θαλάσσιας Επιτήρησης. Αντίστοιχα όπως παραπάνω με την ίδια λογική και σκοπιμότητα.

Την προμήθεια Πλοίων Ανοικτής Θάλασσας. Κύρια στοιχεία πρέπει να αποτελούν τα ακόλουθα: μήκος άνω των 70 μέτρων, εκτόπισμα τουλάχιστον 1200 τόνους, χώρος για λέμβους νηοψιών, ελικοδρόμιο και οπωσδήποτε Μη Επανδρωμένο Αεροσκάφος για σύνθεση εικόνας επιφανείας. Δυστυχώς, το ΠΝ διατηρεί τη Διοίκηση Πλοίων Επιτηρήσεως για καθήκοντα που εάν υπήρχε Ακτοφυλακή και διακλαδικότητα δεν θα χρειάζονταν να έχει ή τουλάχιστον όχι σε τέτοιο βαθμό και όγκο απομυζώντας πόρους και προσωπικό.

Την ενίσχυση των πλωτών μέσων τόσο της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών όσο και των Κλιμακίων Ειδικών Αποστολών – Ομάδες Ειδικών Αποστολών των Κεντρικών Λιμεναρχείων (με έμφαση σε πραγματικά σκάφη ειδικών επιχειρήσεων με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά (ταχύτητα άνω των 50 κόμβων, ισχυρός οπλισμός, μεταφορική ικανότητα, θωράκιση, ολοκληρωμένο τακτικό σύστημα αποστολής, ηλεκτροπτικά) και όχι πολιτικού τύπου σχεδιάσεις που τις βαφτίζουμε σκάφη ειδικών επιχειρήσεων.

Τα 6 περιπολικά κλάσης ΔΗΛΟΣ πρέπει να αντικατασταθούν από μεγαλύτερη σκάφη και όχι από αντίστοιχα.

Την βελτίωση του υφισταμένου στόλου. Χαρακτηριστικά να τονίσουμε πως στα υφιστάμενα Lambro 57 μπορεί να εγκατασταθεί τηλεχειριζόμενος πυργίσκος οπλισμού.

Λόγω οικονομίας χώρου και χρόνου και δεδομένου πως θα επανέλθουμε στο θέμα έμφαση πρέπει να δοθεί και σε ζητήματα ναυτικής εκπαίδευσης και κυρίως επιλογής προσωπικού. Η αρχή έγινε με την ίδρυση Σχολής Αξιωματικών ΛΣ εντός της ΣΝΔ καθώς και Σχολής Δοκίμων Λιμενοφυλάκων ώστε να υπάρχει ναυτική κουλτούρα και αντίληψη. Επιπροσθέτως, απαραίτητο είναι τα στελέχη του ΛΣ να περνούν από Σχολεία των ΕΔ όπως Σχολή Εθνικής Άμυνας.

Ανακεφαλαιώνοντας, όλα τα παραπάνω είναι καθαρά θέμα πολιτικής βούλησης και κεντρικού σχεδιασμού με βάση τι ανάγκες έχουμε και τι θέλουμε να πετύχουμε. Η διεκδίκηση και αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων λόγω του μεταναστευτικού μπορεί να δώσει την απαιτούμενη οικονομική ώθηση.

 Το θέμα είναι εάν υπάρχουν οι κατάλληλοι άνθρωποι από πλευράς πολιτικής και φυσικής ηγεσίας. Και κυρίως εάν έχουν το όραμα να κάνουν το ΛΣ πραγματική Ακτοφυλακή και όχι μια ένστολη λιμενική υπηρεσία. Είναι καιρός τώρα με τη συμπλήρωση 100 χρόνων το ΛΣ να κάνει τη δική του επανάσταση και μια νέα μεταρρύθμιση.

Το ΠΑΘ Vosper Europatrol 250 Mk1 μήκους 47,3 μέτρων και 300 τόνων.
Αποτελεί μοναδική ελληνική πρωτοτυπία την έρευνα διάσωση στη θάλασσα να την ασκεί η ΠΑ.