Είναι γεγονός πως η ΠΑ ταλαιπωρείται από προβληματική και ελλιπή εκπαίδευση των Ιπταμένων της κυρίως στη φάση της προκεχωρημένης εκπαίδευσης. Λόγω του ότι ήρθαν στα χέρια μας νεότερα δεδομένα αποφασίσαμε να θίξουμε το θέμα που παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον.

Η Αεροπορική Εκπαίδευση αποτελεί τον βασικότερα πυλώνα της εθνικής αεροπορικής ισχύος και είναι γεγονός και κοινώς παραδεκτό πως έχει πληγεί σε μεγάλο βαθμό. Η πολιτική ηγεσία τόσο η υφιστάμενη όσο και οι προηγούμενες δείχνουν ενδιαφέρον για το αμφιλεγόμενο F-35 αλλά ξεχνούν τα βασικά. Διαθεσιμότητες, υποστήριξη αεροσκαφών και αεροπορική εκπαίδευση. Ακούμε για F-35 και εξακολουθούμε να πετάμε με τα παρωχημένα Τ-2.

Η ΠΑ έχει εξετάσει δύο βασικές επιλογές. Η πρώτη είναι η εμπλοκή ενός ιδιωτικού φορέα και συγκεκριμένα της Καναδικής εταιρείας CAE η οποία θα μισθώσει αεροσκάφη Μ-345 και θα εξασφαλίζει διαθεσιμότητες άνω του 75% ώστε να εξασφαλίσουν τη ΠΑ καθώς και χρήση εξομοιωτών.

Η πρόταση των Καναδών είναι ακριβή. Πολύ ακριβή. Έχει κόστος περί τα 70 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση και για τον απειροελάχιστο προϋπολογισμό του ΓΕΑ τα χρήματα αυτά είναι πάρα πολλά. Οι Καναδοί ισχυρίζονται πως το ποσό αυτό θα καλύπτει το σύνολο της αεροπορικής εκπαίδευσης τελικού σταδίου με αρκετές ώρες για τους Έλληνες Ίκαρους και παράλληλα θα διαθέτουν πολύ καλές διαθεσιμότητες με πλήρη τεχνική υποστήριξη των αεροσκαφών. Επίσης, θα προχωρούσαν σε ανάληψη της εφοδιαστικής υποστήριξης των αεροσκαφών βασικής εκπαίδευσης T-6A Texan II και του Επίγειου Εκπαιδευτικού Συστήματος (GBTS).

Το υπέρογκο κόστος των 70 εκατομμυρίων ευρώ δύναται να μειωθεί εφόσον η Καλαμάτα δεχθεί και άλλες χώρες ώστε να γίνει ένα διεθνές κέντρο ευρωπαϊκής εκπαίδευσης. Στο ΓΕΑ κρατάνε μικρό καλάθι για το παραπάνω σενάριο και δεν ελπίζουν σε προσέλευση άλλων χωρών.

Η δεύτερη επιλογή είναι η ΠΑ να προμηθευτεί ένα νέο εκπαιδευτικό ώστε να αντικαταστήσει η ίδια τα παλαιά αεροσκάφη Τ-2. Διακαής πόθος της ΠΑ ήταν και είναι το Μ-345 ή το Μ-346. Το Μ-346 θα μπορούσε να ενταχθεί ως ελαφρύ μαχητικό και απόρροια των όπλων και των συστημάτων καθώς και του ραντάρ ηλεκτρονική σάρωσης που φέρει θα μπορούσε να αποδειχθεί υπέρ πολύτιμη προσθήκη. Η ΠΑ είδε τα Ισραηλινά Μ-346 από τα οποία οι Ισραηλινοί έχουν μείνει εξαιρετικά ευχαριστημένοι.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, η Πολωνία έχει καταβάλει το ποσό των 395 εκατομμυρίων ευρώ (500 εκατομμύρια δολάρια κατά προσέγγιση…) για 12 αεροσκάφη M-346. Σε αυτό περιλαμβάνεται υποστήριξη (δεν έχει διευκρινιστεί για ποιο χρονικό διάστημα), αλλά και το σύνολο των εκπαιδευτικών υποδομών και εκπαιδευτικού εξοπλισμού στο έδαφος (προσομοιωτές και CBTI/Computer Based Training Instruction). Το Ισραήλ από την άλλη πλευρά κατέβαλλε ένα δισεκατομμύριο δολάρια για την προμήθεια 30 Μ-346. Με βάση στοιχεία που έχει δώσει στη δημοσιότητα, το μερίδιο της Finnmecanica από αυτή τη συμφωνία, ανήλθε σε 600 εκατομμύρια δολάρια, δεδομένου ότι στη συμφωνία περιλήφθηκε η παράδοση δύο αεροσκαφών G550 CAEW Eitam, στην Ιταλική Αεροπορία…

Να σημειωθεί ότι πολλοί Έλληνες Ίκαροι έχουν ολοκληρώσει το προκεχωρημένο-επιχειρησιακό στάδιο της εκπαίδευσής τους στο MB-339C/D της Ιταλικής Αεροπορίας, ενώ Ιταλοί συνάδελφοί τους έχουν αντίστοιχα ολοκληρώσει το αρχικό-βασικό στάδιο με το T-6A στην 120 ΠΕΑ. Η ανταλλαγή αυτή βέβαια δεν συμπεριέλαβε το σύνολο των Ελλήνων Ικάρων δεδομένου ότι δεν επιλέγονται όλοι για να επανδρώσουν μαχητικά… Το ζήτημα όμως της αντικατάστασης των T-2E εξακολουθεί να υφίσταται. Δεν έχει προκύψει πρόσφατα αλλά είναι ζητούμενο τα τελευταία 15 με 20 χρόνια…