Πραγματοποιήθηκε σήμερα η καθιερωμένη ετήσια ενημέρωση της Lockheed Marin Aeronautics μέσω τηλεδιάσκεψης η οποία αφορούσε όλα τα εν εξελίξει προγράμματα της Πολεμικής Αεροπορίας και του Πολεμικού Ναυτικού (αναφερόμαστε στα Αεροσκάφη Ναυτικής Συνεργασίας, ΑΦΝΣ). Η ενημέρωση πραγματοποιήθηκε από τον Ντένη Πλέσσα αντιπρόεδρο επιχειρηματικών δραστηριοτήτων για την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική.

Ο κύριος Ντένης Πλέσσας αναφέρθηκε αρχικά στο πρόγραμμα Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) των ΑΦΝΣ P-3B Orion που εκτελείται από την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία. Το πρόγραμμα κυλά ομαλά και ήδη στο πρώτο P-3B Orion έχουν τοποθετηθεί οι νέες πτέρυγες επί της ατράκτου του αεροσκάφους. Οι εργασίες διεξάγονται εντός του χρονοδιαγράμματος και το πρόγραμμα έχει ως καταλυτική ημερομηνία τον Αύγουστο του 2024, όπου το σύνολο των τεσσάρων εκσυγχρονισμένων P-3B Orion θα πρέπει να έχουν παραδοθεί στη Διοίκηση Αεροπορίας του Πολεμικού Ναυτικού.

Τα δύο επόμενα προγράμματα αφορούν τη ΠΑ. Το πρώτο σχετίζεται με τον εκσυγχρονισμό του στόλου των ελληνικών F-16, ειδικότερα των Block 52+ και Block 52+ Advanced όπου θα εκσυγχρονιστούν στο επίπεδο F-16 Viper συνολικώς 84 μαχητικά ενώ τα Block 50 θα εκσυγχρονιστούν στο επίπεδο F-16 Block 52+ Advanced. Όπως όλα δείχνουν το πρωτότυπο αεροσκάφος F-16 Block 52+ Advanced είναι έτοιμο προς πτήση στις ΗΠΑ περί τα τέλη Ιανουαρίου του 2021.

Σε αυτό το αεροσκάφος αφαιρέθηκαν όλα τα επιμέρους υφιστάμενα συστήματα και πλέον εγκαθίστανται τα νέα LRU’s, τα νέα συστήματα δηλαδή που αποτελούν τον πυρήνα του εκσυγχρονισμού. Στο πρωτότυπο αεροσκάφος θα δοκιμαστεί και η δια λειτουργικότητα και συμβατότητα του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS IΙ με το ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης APG-83 του F-16V αν και όπως όλα δείχνουν δεν θα υπάρξουν προβλήματα. Αυτό βέβαια θα επιβεβαιωθεί πλήρως το επόμενο εξάμηνο χρονικό διάστημα που θα λάβουν χώρα οι δοκιμές στις ΗΠΑ.

Εντασσόμενη στον εκσυγχρονισμό των F-16V είναι και η απόκτηση συνολικώς 30 ατρακτιδίων Sniper για τη ΠΑ, προμήθεια με μεγάλη σημασία και αξία για τη ΠΑ όπως ανέλυσε ο κ. Πλέσσας.

Το αεροσκάφος θα βρεθεί στις ΗΠΑ για ένα διάστημα περίπου τεσσάρων έως έξι μηνών προκειμένου να διαπιστωθεί η πλήρης λειτουργικότητα όλων των νέων συστημάτων που αυτό θα φέρει. Το δεύτερο εξάμηνο του 2021 θα αρχίσουν σταδιακά να εισάγονται στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της ΕΑΒ τα υπό εκσυγχρονισμό μαχητικά με στόχο στα τέλη του 2023 να παραδίδονται τα πρώτα F-16 Viper στη ΠΑ και ως το τέλος του 2027 το πρόγραμμα να έχει περατωθεί επιτυχώς.

Κομβικό είναι το ενδιαφέρον της ΠΑ για το μαχητικό 5ης γενιάς F-35. Ο κύριος Πλέσσας επιβεβαίωσε την αποστολή αιτήματος ενδιαφέροντος για το νέο αμερικανικό μαχητικό λέγοντας συνάμα πως ο δρόμος για την απόκτηση του είναι μακρύς και χρονοβόρος, ενώ διευκρίνισε τη δυσκινησία που υπάρχει στο θέμα απόκτησης μεταχειρισμένων αεροσκαφών F-35 από τις ΗΠΑ. Επί της ουσίας οι ΗΠΑ δεν δύναται να εξυπηρετήσουν το αίτημα που αναφέρθηκε στην ελληνική επιστολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος για άμεση και ταχεία απόκτηση μαχητικών F-35 για τη ΠΑ.

Οι Αμερικανοί για δικούς τους λόγους δεν φέρονται να είναι διατεθιμένοι να δώσουν άμεσα F-35 και συγκεκριμένα μεταχειρισμένα μαχητικά στη ΠΑ παρά το γεγονός ότι ζητήθηκε από πλευράς ΠΑ.

 Συνεπώς, όπως τόνισε ο κύριος Πλέσσας η χώρα μας είναι υποχρεωμένη να ακολουθήσει τη τυπική και χρονοβόρα διαδικασία η οποία περιλαμβάνει τα ακόλουθα βήματα: την αποστολή Letter Of Requet (LoR) για την υπογραφή Letter Of Acceptance (LoA) αφού πρώτα έχει λάβει χώρα απάντηση για τη παρούσα εκδήλωση ενδιαφέροντος μέσω της γνωστής Price & Availability (P&A). Συμπερασματικά, η όλη διαδικασία απαιτεί χρόνο και η ΠΑ δεν πρόκειται να δει πολύ σύντομα τα F-35 δεδομένου ότι απαιτείται μια ολόκληρη γραφειοκρατική διαδικασία.

Επισημάνθηκε το γεγονός της αποπομπής της Τουρκίας από το πρόγραμμα του F-35 απόρροια της απόκτησης των αντιαεροπορικών συστημάτων S-400 καθώς και της πεποίθησης πως το κόστος για την απόκτηση των F-35 εκτιμάται στα 80 εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα με κόστος ώρας πτήσης 25000 δολάρια από το 2025 και έπειτα.