Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ανακοίνωσε (δείτε ΕΔΩ) ότι πραγματοποιήθηκε σε επιτελείς του Στρατού παρουσίαση από εκπροσώπους της Diehl Defence, σχετικά με προϊόντα επίγειας αεράμυνας με επίκεντρο το αντιαεροπορικό σύστημα μέσου βεληνεκούς IRIS-T SLM (40 χιλιόμετρα μέγιστο βεληνεκές και μέγιστο ύψος εμπλοκής 20 χιλιόμετρα). Το IRIS-T SLM, όπως και το αδελφό σύστημα μικρού βεληνεκούς IRIS-T SLS (12 χιλιόμετρα μέγιστο βεληνεκές και μέγιστο ύψος εμπλοκής 8 χιλιόμετρα), αποτελείται από δύο (2) τετραπλούς εκτοξευτές με τα γνωστά και στην Ελλάδα βλήματα IRIS-T, υπέρυθρης καθοδήγησης, μέγιστου βεληνεκούς 40 χιλιομέτρων. Μια τυπική πυροβολαρχία IRIS-T SL αποτελείται από τους εκτοξευτές, ένα (1) τρισδιάστατο ραντάρ πολλαπλού ρόλου τεχνολογίας AESA και ένα (1) κέντρο διοίκησης και ελέγχου. Όλα τα συστήματα της πυροβολαρχίας διασυνδέονται μέσω ραδιοζεύξης ή με οπτική ίνα.

Το Δεκέμβριο του 2020 η Diehl ανακοίνωσε ότι αναπτύσσει μια νέα έκδοση του αυτοκινούμενου αντιαεροπορικού συστήματος IRIS-T-SLS. Πρόκειται για την έκδοση IRIS-T-SLS Mk.3. Στη νέα του έκδοση το σύστημα ενσωματώνει, σε όχημα Eagle (6 x 6) της General Dynamics European Land Systems, τρισδιάστατο ραντάρ επιτήρησης, σύστημα IFF, σύστημα διοίκησης και ελέγχου και τέσσερα (4) βλήματα IRIS-T. Τα συστήματα διοίκησης και ελέγχου και IFF είναι ίδια μ’ αυτά της έκδοσης IRIS-T SLM, ενώ για το ραντάρ η επιλογή είναι μεταξύ του σουηδικού Giraffe-1X της Saab και μιας έκδοσης του Spexer της γερμανικής Hensoldt.

Giraffe-1X

Το Giraffe-1X είναι ένα τρισδιάστατο (3D) ραντάρ πολλαπλού ρόλου, μέγιστης εμβέλειας 80 χιλιομέτρων, μέλος της οικογενείας ραντάρ Giraffe της σουηδικής Saab (εκτός του Giraffe-1X η Saab έχει αναπτύξει τα Giraffe-4A και Giraffe AMB). Πρόκειται για ένα μικρό, ελαφρύ ραντάρ, υψηλών επιδόσεων, το οποίο μπορεί να λειτουργήσει είτε ως ανεξάρτητο στοιχείο, είτε εντός ενός ολοκληρωμένου δικτύου αντιαεροπορικής άμυνας (καλύπτει όλο το τόξο των 360ο).

Το ολικό του βάρος είναι μόλις 150 κιλά, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να ενσωματωθεί σε ελαφρές πλατφόρμες, όπως τακτικά οχήματα και ελαφρά σκάφη, ενώ μπορεί να εγκατασταθεί επί του εδάφους σε μόνιμη θέση. Μια εξίσου σημαντική παράμετρος είναι η ικανότητα του Giraffe-1X να εντοπίζει μικρά μη-επανδρωμένα αεροχήματα (UAV) σε αποστάσεις έως και 4 χιλιόμετρα.

Εκτός από την ικανότητα ελέγχου και επιτήρησης αέρος και εντοπισμού UAV το Giraffe-1X μπορεί να εντοπίσει και επερχόμενες απειλές όπως οι ρουκέτες, τα βλήματα πυροβολικού και τα βλήματα όλμων. Δηλαδή λειτουργεί και ως σύστημα C-RAM (Counter-Rocket, Artillery and Mortar). Οι ικανότητες αυτές, στο σύνολο τους, είναι που του αποδίδουν το χαρακτηρισμό «ραντάρ πολλαπλού ρόλου» και ως τέτοιο λειτουργεί επικουρικά των ραντάρ μεγαλύτερης εμβέλειας, σε ρόλο κάλυψης νεκρών τομέων ή ως ραντάρ προωθημένων θέσεων.

Το ραντάρ έχει και τη δυνατότητα αυτόματης ανίχνευσης στόχων, όπως αεροσκάφη, ελικόπτερα, ρουκέτες, βλήματα, UAV, ακόμα και σε περιβάλλον έντονων αντανακλάσεων. Ένας ολοκληρωμένος κύκλος έρευνας του Giraffe-1X διαρκεί μόλις ένα (1) δευτερόλεπτο. Το Giraffe-1X μπορεί να ενσωματώσει και ικανότητα έρευνας της επιφάνειας της θάλασσας, αλλά και ικανότητα Sense & Warn (λειτουργία κατά την οποία το ραντάρ συνδυάζει δεδομένα από διάφορους αισθητήρες και παρέχει υπηρεσίες αυτόματου εντοπισμού και κατηγοριοποίησης απειλών).

Επίσης, μέσω συστήματος ζεύξης δεδομένων μπορεί να διαβιβάσει δεδομένα και εικόνα τακτικής κατάστασης σε άλλα φίλια μέσα και/ή σε ανώτερα κλιμάκια διοίκησης. Όπως προαναφέραμε, ιδιαίτερα σημαντική είναι η ικανότητα του Giraffe-1X να εντοπίζει μικρά, χαμηλά ιπτάμενα και αργά κινούμενα UAV. Αυτό είναι δυνατό μέσω της λειτουργίας ELSS (Enhanced Low, Slow and Small).

Σύμφωνα με τη Saab το Giraffe-1X μπορεί να εντοπίσει UAV μεγέθους χαρτόκουτου γάλακτος και να το ξεχωρίσει ανάμεσα από ένα σμήνος πουλιών ίδιου, μεγαλύτερου ή μικρότερου μεγέθους. Εκτός από τη στρατιωτική χρήση, ο εντοπισμός UAV είναι εξίσου σημαντικός και για πολιτική χρήση, όπως είναι η ασφάλεια πτήσεων (σε αεροδρόμια), η ασφάλεια κρίσιμων βιομηχανικών, ενεργειακών και οικονομικών μονάδων και η ασφάλεια στρατηγικής σημασίας συγκοινωνιακών κόμβων και λιμένων.

Η παράμετρος του συνδυασμού και του παθητικού ραντάρ Twinvis εκτός του Giraffe-1X ή του TRML-4D

Η γερμανική Diehl Defence έχει συμφωνήσει, με την επίσης γερμανική Hensoldt, για την ενσωμάτωση, στο αντιαεροπορικό σύστημα μέσου βεληνεκούς IRIS-T SLM, του παθητικού ραντάρ Twinvis. Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας η Hensoldt θα υποστηρίξει την ολοκλήρωση και τη δοκιμή του ραντάρ στο σύστημα. Όπως προαναφέραμε, μιας από τις επιλογές ραντάρ, για τα IRIS-T SLM, είναι το ενεργητικό ραντάρ πολλαπλών ρόλων TRML-4D, τεχνολογίας AESA, της Hensoldt μέγιστης εμβέλειας έρευνας 250 χιλιομέτρων και μέγιστης εμβέλειας ανίχνευσης 120+ χιλιομέτρων (για αεροσκάφη) ή 60+ χιλιομέτρων (για υπερηχητικούς πυραύλους).

TRML-4D
TwInvis

Το Twinvis είναι τρισδιάστατο ραντάρ και παρέχει κάλυψη σ’ ολόκληρο το τόξο των 360ο. Η μέγιστη εμβέλεια έρευνας είναι τα 250 χιλιόμετρα με ακρίβεια 300-500 μέτρων στη μέγιστη εμβέλεια. Να σημειωθεί ότι η ενσωμάτωση του Twinvis δεν ακυρώνει το TRML-4D ή το Giraffe 1X, αλλά τα συμπληρώνει, για όσους επιθυμούν να έχουν στη διάθεση τους ένα παθητικό σύστημα εντοπισμού. Εναλλακτικά, μπορεί να επιλεγεί ένα από τα δύο ραντάρ. Ωστόσο, η χρήση παθητικού ραντάρ αυξάνει την ασφάλεια του συστήματος, καθώς οι εκπομπές τους δεν μπορούν να εντοπιστούν από τα εχθρικά συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου.

Twinvis

Για τις επιλογές του Ελληνικού Στρατού για την αντικατάσταση των αντιαεροπορικών συστημάτων μικρού βεληνεκούς Osa-AK/AKM και μέσου βεληνεκούς HAWK μπορείτε να διαβάσετε στα παρακάτω άρθρα: