Αποτελεί κοινό τόπο πως το Πεζικό του ΕΣ εξακολουθεί να είναι παραμελημένο με πλειάδα ελλείψεων από απλά θέματα όπως τα υλικά του σύγχρονου μαχητή μέχρι μεγαλύτερα προγράμματα όπως τα σύγχρονα ΤΟΜΠ/ ΤΟΜΑ και η αντικατάσταση παλαιών αντιαρματικών όπλων. Στο παρόν άρθρο θα εστιάσουμε στην ανάγκη βελτίωσης των ΤΟΜΠ/ ΤΟΜΑ μέσω της αξιοποίησης υφιστάμενου υλικού μέσω προγραμμάτων εκσυγχρονισμού που προσφέρουν σημαντική αναβάθμιση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων με προσιτό κόστος και συνάμα μεγάλη εγχώρια προστιθεμένη αξία.

Στο παρόν άρθρο θα εστιάσουμε στα ΤΟΜΠ του Ελληνικού Πεζικού και συγκεκριμένα του Μηχανοκίνητου Πεζικού εκεί όπου υφίστανται πραγματικά μεγάλο πρόβλημα απόρροια της παλαιότητας του υλικού και της διαρκούς καταπόνησης του. Το Ελληνικό Πεζικό είναι αδιανόητο το 2019 να μην διαθέτει ένα σύγχρονο ΤΟΜΠ τουλάχιστον εκσυγχρονισμένο μέσα από το υφιστάμενο υλικό. Πρωταρχική απαίτηση είναι το ΤΟΜΠ να προσφέρει τακτική ευκινησία με υψηλή κινητικότητα και προστασία για την μεταφερόμενη ομάδα. Αυτή είναι η αποστολή του ΤΟΜΠ με μια πρόταση.  Σήμερα, ο ΕΣ διαθέτει άρματα μάχης τρίτης γενιάς που καλούνται να συνεργαστούν με πεζικό πρώτης γενιάς.

Μεταμορφώνοντας το Μ113 από ΤΟΜΠ σε ΤΟΜΑ με κόστος μάξιμουμ 1 εκατομμύριο το κομμάτι.

Εδώ να τονιστεί πως και σε αυτό το σκέλος η χώρα μας συνέπεια αδιαφορίας και επιχειρηματικών συμφερόντων έχασε πολλές αξιόλογες περιπτώσεις απόκτησης μεταχειρισμένου υλικού όπως ήταν τα Γερμανικά Marder.

Σήμερα η πιο προσιτή λύση είναι η μίξη μεταξύ της απόκτησης ενός νέου ΤΟΜΑ σε αριθμούς ώστε να εφοδιάσουν τα μηχανοκίνητα τάγματα των τεσσάρων Τεθωρακισμένων Ταξιαρχιών και της ολικής αναβάθμισης των ΤΟΜΠ Μ113 και ΛΕΩΝΙΔΑΣ.

Η EODH με έδρα τη Θεσσαλονίκη έχει πραγματοποιήσει αξιόλογες προτάσεις εκσυγχρονισμού του υφιστάμενου υλικού των παραπάνω ΤΟΜΠ με πολύ χαμηλό κόστος από μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ με έμφαση στην ευκινησία και προστασία και ακολούθως στην βελτίωση της ισχύος πυρός. Όλα βέβαια είναι συνάρτηση του κόστους καθώς η αναβάθμιση ενός ΤΟΜΠ μπορεί να κοστίσει από μερικές εκατοντάδες χιλιάδες με μέγιστο το ένα εκατομμύριο.

Τα κόστη είναι πραγματικά πολύ χαμηλά αναλογικά με το αποτέλεσμα και το επιχειρησιακό όφελος.

Η πιο ακριβή αναβάθμιση δεν ξεπερνά το ένα εκατομμύριο με τη πιο ενισχυμένη θωράκιση και τον ιδανικό συνδυασμό οπλισμό.

H EODH εξειδικεύεται στην παροχή ολοκληρωμένων συστημάτων και πακέτων προστασίας για τεθωρακισμένα οχήματα όλων των κατηγοριών καθώς επίσης και προηγμένες τεχνολογικά λύσεις για κάθε είδους θαλάσσια, εναέρια και χερσαία πλατφόρμα. Μάλιστα γνωρίζουμε ότι η εταιρία έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις και εμπεριστατωμένες τεχνικές αναλύσεις στη Διεύθυνση Πεζικού και τη Διεύθυνση Τεθωρακισμένων για λύσεις  βελτίωσης της προστασίας των τεθωρακισμένων οχημάτων και των αρμάτων μάχης του Ελληνικού Στρατός, καθώς και για τη μετατροπή αρμάτων μάχης σε βαρέα τεθωρακισμένα οχήματα.

Παρουσιάζουμε σήμερα δύο εξαιρετικές λύσεις για το Πεζικό. Η πρώτη αφορά τον εκσυγχρονισμό των Μ113 και η δεύτερη των ΛΕΩΝΙΔΑΣ ένα πραγματικά εξαιρετικό ΤΟΜΠ που έχει μείνει αναξιοποίητο.

Η περίπτωση της απόκτησης μεταχειρισμένου Αμερικανικού υλικού

Μολονότι, το ζήτημα συγκεντρώνει πολλάκις τα φώτα της δημοσιότητας, εντούτοις αποτελεί ένα σύνθετο εγχείρημα. Προφανώς και η απόκτηση αμερικανικών Bradley M2A0 αποτελεί λύση αναβάθμισης για το Πεζικό συγκριτικά με τα Μ113 όμως είναι δεδομένο πως τα αμερικανικά Bradley M2A0 θα απαιτήσουν πρόγραμμα εργοστασιακής αξιοποίησης και ασφαλώς πρόγραμμα εκσυγχρονισμού συν τα όποια κόστη απόκτησης και μεταφοράς τους στην Ελλάδα. Το κόστος απαιτεί σύμφωνα με πληροφορίες περί τα 2 εκατομμύρια δολάρια ανά όχημα που περιλαμβάνει κόστη ανακατασκευής και αντικατάσταση μη υποστηριζόμενων συστημάτων. Ακόμα και η λύση των Μ113 Α3 επιλύει μόνον τα προβλήματα ευκινησίας και αξιοπιστίας καθότι πρόκειται για ΤΟΜΠ που εισήλθε σε υπηρεσία το 1987.

Ευκινησία

Στο συγκρότημα της ισχύος έχουμε τις εξής τροποποιήσεις. Στο Μ113 αλλάζει κινητήρας και τοποθετείται caterpillar c7.2 των 330 ίππων συνοδευόμενο από νέο κιβώτιο μετάδοσης ενώ ενισχύονται οι ακραίες μεταδόσεις καθώς και η ανάρτηση. Στο ΛΕΩΝΙΔΑΣ έχουμε εγκατάσταση ίδιου κινητήρα caterpillar c7.2 αλλά βαθμονομημένο στους 370 ίππους καθώς και υφίστανται αλλαγή στο κιβώτιο μετάδοσης από χειροκίνητο σε πλήρως αυτόματο. Με απλά λόγια, οι παραπάνω τεχνικές τροποποιήσεις αυξάνουν την κινητικότητα και  τακτική ευκινησία των ΤΟΜΠ.

Στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται και ολική ανανέωση του εσωτερικού του οχήματος με νέα καθίσματα.

Επιλογές θωράκισης

Βασική θωράκιση που καλύπτει όλο το σκάφος και την οροφή πλην του πίσω μέρους

Η κανονική θωράκιση που φτάνει το Level 5 στα ΛΕΩΝΙΔΑΣ και το Level 4 στα Μ113.  

Η τρίτη είναι η κανονική θωράκιση που προαναφέρθηκε με προαιρετική θωράκιση ERA στο εμπρόσθιο τόξο για κοίλες γομώσεις. Υπάρχει φυσικά και η λύση της non-explosive reactive armor (NERA).

καθίσματα με ειδικούς βραχίονες

Level 4 αντοχή σε πλήγματα από API (14,5mm) από τα 200 μέτρα

Επιλογές Οπλισμού

Η πρώτη και οικονομικότερη είναι η αξιοποίηση των υφιστάμενων πολυβόλων 12,7mm και GMG 40mm σε τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού.

Η δεύτερη είναι η εγκατάσταση βαρύτερου σταθμού οπλισμού των 30mm x 113. Επιλογές υπάρχουν από πλειάδα χωρών.

Επιλογές οπλισμού. Από τα αριστερά. Πολυβόλο των 12,7mm σε τηλεχειριζόμενο πύργο, πυρόλο των 20mm, τηλεχειριζόμενος σταθμός οπλισμού M230 των 30mm της ΑΤΚ και τέλος στα δεξιά το πολυβόλο επί του πύργου με προστασία από πυρά ελευθέρων σκοπευτών ή ακροβολιστών.

Επιπρόσθετες προαιρετικές επιλογές αφορούν συστήματα όπως: κάμερα ημέρας και νύχτας, αυτόματο σύστημα πυρόσβεσης,  εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου, σύστημα απειλών ΡΒΧΠ, κλιματισμός, νέο σύστημα ενδοεπικοινωνίας και επίγνωσης τακτικής κατάστασης (Wispr από την Intracom) μέχρι και Laser Warning Receiver.

Ανακεφαλαιώνοντας, η λύση εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων ΤΟΜΠ Μ113 και ΛΕΩΝΙΔΑΣ προσφέρει

Την αποκατάσταση της μαχητικής ικανότητας και αξιοπιστίας του υλικού

Τη δυνατότητα υποστήριξης των υπολοίπων με τα απάρτια που αφαιρούνται

Τη ικανότητα να μάχεται ημέρα και νύχτα υπό οποιεσδήποτε συνθήκες

Τη δυνατότητα εμπλοκής στόχων σε ξηρά, θάλασσα και αέρα σε μεγάλα βεληνεκή με ακρίβεια πυρών. Ενδεικτικά αναφέρουμε 70% ποσοστό επιτυχίας με το πρώτο βλήμα επί τυποποιημένου στόχου 2,5 χ 2 σε απόσταση 1600 μέτρων.

Την υποστήριξη της εθνικής αμυντικής βιομηχανίας.       

Ποιοτική υπεροχή έναντι της απειλής

Άμεσα αποτελέσματα αφού το πρώτο εκσυγχρονισμένο ΤΟΜΠ ή ΤΟΜΑ μπορεί να παραδοθεί σε 12 μήνες. Καμία άλλη λύση δεν μπορεί να ικανοποιήσει αυτούς τους χρόνους παράδοσης.

Ο εκσυγχρονισμός των Μ113 είναι μονόδρομος και εξαιρετική λύση κόστους/ οφέλους.

Για μια χώρα όπως η Ελλάδα που από το 2005 έχει επιβάλει μονομερή αφοπλισμό και αυτό εμπάργκο δεδομένων των εξελίξεων που έρχονται τα παραπάνω βήματα ήδη θα έπρεπε να είναι σε γραμμή εκκίνησης. Δεν μιλάμε για δισεκατομμύρια. Με μερικές δεκάδες εκατομμύρια μπορούμε να εκσυγχρονίσουμε μερικές εκατοντάδες ΤΟΜΠ και να σώσουμε ζωές Ελλήνων στρατιωτών από το πεδίο της μάχης. Εκτός και εάν νομίζουν ορισμένοι πολιτικοί ταγοί πως είμαστε άτρωτοι ή αναλώσιμοι. Αλλά επειδή δεν είμαστε τίποτα από τα δύο η χώρα θα έπρεπε ήδη να βρίσκεται σε πολεμική ετοιμότητα και προετοιμασία και να κάνει ότι γίνεται να βελτιώσει το επίπεδο μαχητικής ισχύος απέναντι σε μια καταιγίδα που είναι θέμα χρόνου να έρθει.  

Καλά Χριστούγεννα και Χρόνια πολλά με υγεία, ευτυχία, χαρά και δημιουργία σε όλη τη παρέα.