Δεδομένου πως τα F-16 αποτελούν τον κορμό της ΠΑ ο εκσυγχρονισμός του συνόλου των αεροσκαφών προβάλει ως εθνική αδήριτη ανάγκη για τη διατήρηση του αεροπορικού ισοζυγίου δυνάμεων. Εντούτοις, η απόφαση για τον εκσυγχρονισμό των 84 μαχητικών F-16 Block 52+ και F-16 Block 52+ Advanced άφησε εκτός τα πολύτιμα F-16 Block 50 δίχως να τα ενσωματώσει σε ένα ενιαίο πρόγραμμα δίνοντας του μελλοντική χρονική μετάθεση για την υλοποίηση του.  

Τα επίσης πολύτιμα για λόγους οροφών αεροσκαφών F-16 Block 30 καρκινοβατούσαν ανάμεσα στο να πουληθούν και να αξιοποιηθούν ως εκπαιδευτικά. Τελικώς τίποτα από τα δύο δεν συνέβη και φυσικά καμία μέριμνα δεν υπήρξε ώστε και αυτά να εκσυγχρονιστούν με ένα απλούστερο και οικονομικότερο πακέτο εκσυγχρονισμού όπως το CCIP Lite.

Τόσο η πολιτική όσο και η φυσική ηγεσία της ΠΑ έχουν ιεραρχήσει το πρόγραμμα ως αναγκαίο για το μέλλον της εθνικής αεροπορικής ισχύος. Πλην όμως ενώ το πρόγραμμα είναι να λάβει τη κοινοβουλευτική γνωμοδότηση της αρμόδιας επιτροπής εξακολουθεί να μην έχει γίνει. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως ούτε στη συνεδρίαση αυτής της Πέμπτης 14 Οκτωβρίου το πρόγραμμα συμπεριλαμβάνεται. Είναι η τέταρτη φορά από τον Ιούλιο που σε διαδοχικές συνεδριάσεις της επιτροπής το πρόγραμμα δεν τίθεται προς έγκριση.

Είναι πραγματικά απίστευτο το πόσο μπορεί να διαφοροποιήσει προς το καλύτερο τις δυνατότητες ενός μαχητικού η προσθήκη ενός και μόνο συστήματος, ή ακόμα και μίας λειτουργίας σε ένα υποσύστημα. Ο λόγος για το F-16C/D Block 52+ Adv. Η προσθήκη Link-16 καθώς και η δυνατότητα απεικόνισης κινούμενου χάρτη στις δύο MFD, αύξησαν κατακόρυφα τα επίπεδα επίγνωσης της τακτικής κατάστασης των ιπταμένων του τύπου. Αύξησαν κατακόρυφα με άλλα λόγια την επίγνωση του τι γίνεται γύρω τους κατά τη διάρκεια μίας εμπλοκής BVR και όχι μόνο… Μέσω των δύο προαναφερόμενων προσθηκών οι χειριστές μπορούν να δουν εκτός από το που ακριβώς στο χώρο -και γεωγραφικά- βρίσκονται τα εχθρικά μαχητικά σε σχέση με τα φίλια, ποιος έχει εγκλωβίσει ποιόν και ποιος έχει εκτοξεύσει πύραυλο εναντίον τίνος! Όλα αυτά μέσα από την σχετικά μικρών -για τα σημερινά δεδομένα- MFD, δεξιά! Την εικόνα αυτή οι ιπτάμενοι των F-16V θα την βλέπουν μεγεθυμένα σε ορθογώνιες οθόνες των 5X7 ιντσών.

Παρά το γεγονός πως όλοι θέλουν και αντιλαμβάνονται τους λόγους για τον εκσυγχρονισμό των F-16 Block 50 αξιοποιώντας τα απάρτια των F-16 Block 52+ και F-16 Block 52+ Advanced, το πρόγραμμα καθυστερεί διαρκώς.

Η αναβάθμιση κόστους 450 εκατομμυρίων δολαρίων σχεδιάζεται να πραγματοποιηθεί στην Νέα Αγχίαλο στην 111 Πτέρυγα Μάχης και θα περιλαμβάνει και δομική αναβάθμιση των αεροσκαφών με στόχο να προσδώσει περί τις 10000 νέες ώρες πτήσης. Σήμερα τα αεροσκάφη έχουν μέσο όρο 3000 ωρών. Τα αεροσκάφη προγραμματίζεται να εκσυγχρονιστούν στο επίπεδο F-16 Block 52+ Advanced με εγκατάσταση τερματικών Link 16 καθώς και του ραντάρ AN/APG-68 (V)9. Αντίστοιχη μέριμνα με υψηλότερο με λογικό κόστος θα μπορούσε να είχε υπάρξει και για τα F-16 Block 30.

Η ίδια η Αμερικανική Αεροπορία έχει εφαρμόσει πρόγραμμα εκσυγχρονισμού σε παλαιότερα Block ενώ το ίδιο ακριβώς έχει κάνει και η Αεροπορίας της Ταϊβάν (εκσυγχρονίζει 145 F-16A/B Block 20).

Κατ’ επανάληψη, μέσα από το DefenceReview.gr έχουμε σημειώσει πως τα F-16 Block 30  επιβάλλεται και αυτά να εκσυγχρονιστούν (https://defencereview.gr/block30-lm/) καθώς και (https://defencereview.gr/polemiki-aeroporia-i-skepsi-gia-ti-poli/) με σχετικά μας άρθρα τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο του 2019.

Συγκεκριμένα τονίζαμε:

Παρά το γεγονός ότι υπηρετούν στην ΠΑ επί 25 και πλέον συναπτά έτη, τα μαχητικά αυτά έχουν υποστεί προγράμματα δομικής αναβάθμισης Falcon Up και Falcon STAR. To Falcon UP πρόγραμμα υλοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, όταν από την πλευρά του κατασκευαστεί επιβλήθηκε ως αναγκαίο για την εξασφάλιση ωφέλιμης ζωής, 8000 ωρών πτήσης (αυτό ήταν αρχικό νούμερο που υπόσχονταν η General Dynamics για να αποκαλυφθεί ότι το πραγματικό όριο δεν ξεπερνούσε τις 5.500 ώρες!). Ακολούθησε και Falcon STAR (STructural Augmentation Roadmap). Έχουμε δηλαδή, όπως και άλλες αεροπορικές δυνάμεις, πληρώσει εκατομμύρια δολάρια για δύο δομικές αναβαθμίσεις μόνο και μόνο για να διασφαλίσουμε το όριο των 8000 ωρών πτήσης, που ήταν το όριο δομικής ζωής που αρχικά υπόσχονταν ο κατασκευαστής και τώρα θέλουμε να πουλήσουμε τα αεροπλάνα; Και μάλιστα σε μία περίοδο που δεν μπορούμε να τα αντικαταστήσουμε;

Ο εκσυγχρονισμός των Block 30 και Block 50 σε επίπεδο Block 50+ Advanced (με κινητήρα F110 της GE και τον ευρύ αεραγωγό) είναι μονόδρομος ακόμα και σήμερα. Είναι κίνηση η οποία έπρεπε να έχει γίνει 10 χρόνια πριν. Κάθε μέρα που περνάει χωρίς να λαμβάνεται κάποια απόφαση προς την κατεύθυνση αυτή είναι θηλιά στο λαιμό μας που σφίγγει…

Τα F-16 Block 30 πρέπει να εκσυγχρονιστούν με τα απάρτια που θα προκύψουν από τα αεροσκάφη 52+ και 52+ ADV. Άλλες Αεροπορίες έχουν εκσυγχρονίσει πολύ παλαιότερα F-16 συγκριτικά με τα ελληνικά. Όλα τα δεδομένα «φωνάζουν» ότι έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη τις υπηρεσίες των 71 συνολικά F-16C/D Block 30 (32 μονάδες) και Block 50 (39 μονάδες). Έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη από την διατήρηση των 155 F-16 πραγματικά αξιόμαχων, με όπλα και συστήματα που θα τους επιτρέψουν να επιβιώσουν και να επικρατήσουν. Ακόμα και όταν μετά από 10 χρόνια (ο χρόνος είναι κατά προσέγγιση) θα πάμε στην επιλογή νέου μαχητικού, στη δύναμη των F-16 θα βασιστούμε.

Όλα τα παραπάνω παραμένουν επίκαιρα και σήμερα. Δυστυχώς φαίνεται πως τα Block 30 δεν θα εκσυγχρονιστούν. Είναι αδιανόητο όμως να μην εκσυγχρονιστούν τα Block 50. Ελπίζουμε πως τα Block 50 δεν θα είναι ακόμη μια στον μακρύ κατάλογο των οπλικών συστημάτων που απαξιώθηκαν ελέω μη έγκαιρων προγραμμάτων εκσυγχρονισμού. Τυχόν προμήθεια F-35 πρέπει να αποτελεί δευτερεύουσα προτεραιότητα συγκριτικώς με τον εκσυγχρονισμό των Block 50 και κυρίως την απόκτηση των κατάλληλων όπλων για το σύνολο των F-16.

Ο εκσυγχρονισμός των Block 30 και -50 λοιπόν είναι η μία από τις δύο πραγματικά οικονομικές και αποδοτικές λύσεις που έχουμε στη διάθεσή μας. Επιβάλλεται να λάβει χώρα παράλληλα με την αντίστοιχη διαδικασία για τα Block 52+ και Block 52+ Advanced.