Το πράσινο φως για την υλοποίηση νέων εξοπλιστικών προγραμμάτων δίνει σήμερα η επιτροπή εξοπλιστικών συμβάσεων του ελληνικού κοινοβουλίου. Τα δυο κυριότερα αφορούν την απόκτηση των αμερικανικών αμφιβίων τεθωρακισμένων AAV-7 από τις ΗΠΑ με προϋπολογισμό 300 εκατομμυρίων δολαρίων καθώς και την προμήθεια των Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών MQ-9 SeaGuardian έναντι 400 εκατομμυρίων δολαρίων.

Για το πρώτο πρόγραμμα προβλέπεται η απόκτηση συνολικώς 75 μεταχειρισμένων αμφιβίων τεθωρακισμένων AAV-7 για τον εξοπλισμό των τριών ταγμάτων πεζοναυτών της 32 ταξιαρχίας πεζοναυτών ενώ για τη περίπτωση των MQ-9 SeaGuardian ο σχεδιασμός αναφέρεται σε 3 Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη συμπεριλαμβανομένων και των σταθμών ελέγχου στο έδαφος καθώς και επιπρόσθετων τεχνικών υπηρεσιών.

Το ζήτημα των αμφιβίων τεθωρακισμένων AAV-7 είναι μια παλαιά ιστορία για τον Στρατό Ξηράς και τους Έλληνες Πεζοναύτες. Από το 2019 είχε γίνει ολοκληρωμένη κοστολόγηση του προγράμματος βάση των αναγκών της 32 ταξιαρχίας πεζοναυτών και των δεδομένων του ελληνικού αμυντικού σχεδιασμού. Το κώλυμα τότε ήταν το υψηλό κόστος για την αξιοποίηση των οχημάτων που είχε εκτιμηθεί από το Γενικό Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ) στα 600 εκατομμύρια δολάρια.

Μετά από τρία χρόνια φαίνεται πως υπήρξε σημαντική συμπίεση του κόστους και παράλληλα αποκτάται ένας ικανοποιητικός αριθμός αμφιβίων τεθωρακισμένων οχημάτων για τη κάλυψη των συνολικών αναγκών της 32 Ταξιαρχίας Πεζοναυτών.

Συγκεκριμένα με άρθρο μας στις 20 Ιουλίου 2019 είχαμε επισημάνει τα εξής:

Οι αποκλειστικές πληροφορίες του γράφοντος περιλαμβάνουν τα ακόλουθα νούμερα που καθιστούν το πρόγραμμα μια ιδιαίτερα δύσκολη εξίσωση από πλευράς κόστους.

Η αρχική σκέψη ήταν να αποκτηθούν αμφίβια οχήματα που θα εξυπηρετούν το σύνολο των αναγκών της ταξιαρχίας και συγκεκριμένα 70 με 75 κομμάτια. Το κόστος έφτανε τα 600 εκατομμύρια δολάρια. Το σενάριο αυτό απορρίφθηκε για να φτάσουμε στο δεύτερο πλάνο που σχετίζονταν με την απόκτηση αμφίβιων AAV-7Α1 που θα καλύπτουν τις ανάγκες ενός τάγματος πεζοναυτών. Και αυτή η λύση απορρίφθηκε λόγω κόστους και πλέον το τρίτο και επικρατέστερο πλάνο που και αυτό είναι ακριβό είναι η απόκτηση 9-10 αμφίβιων AAV-7Α1 που θα καλύπτουν τις ανάγκες για ένα λόχο πεζοναυτών.

Το κόστος για το τελευταίο πλάνο ανέρχεται στα 70 εκατομμύρια δολάρια με πλήρη ανακατασκευή των οχημάτων, ανταλλακτικά, βιβλιογραφία, εγκατάσταση επικοινωνιακού υλικού κτλ. Αυτό είναι και το επικρατέστερο σενάριο για την υλοποίηση αν και πάλι απόρροια της οικονομικής δυσχέρειας το κόστος θεωρείται υψηλό δεδομένων των συνθηκών και των υπολοίπων αναγκών. Τα οχήματα δίνονται στην κατάσταση «as is where is» οπότε απαιτούν εκτεταμένο επίπεδο επισκευών και συντήρησης.

Από την άλλη μεριά αξίζει να τονιστεί πως οι Αμερικανοί Πεζοναύτες έχουν σταματήσει την επιχειρησιακή τους αξιοποίηση λόγω σωρείας τεχνικών προβλημάτων και ζητημάτων επικινδυνότητας.

Για το θέμα είχαμε αναφερθεί στις 16 Δεκεμβρίου 2021 (https://defencereview.gr/amfivia-tethorakismena-ochimata-aav-7-oi-am/

Ο Διοικητής των Αμερικανών Πεζοναυτών, Στρατηγός David Berger, ανακοίνωσε την απόφαση του ότι το Σώμα δεν θα χρησιμοποιεί πια τα αμφίβια τεθωρακισμένα οχήματα AAV-7 (Amphibious Assault Vehicle) σε επιχειρήσεις ή εκπαιδευτικές δράσεις εντός θαλάσσης. Τα οχήματα θα είναι διαθέσιμα για επιχειρήσεις μόνο στην ξηρά, ενώ στη θάλασσα θα είναι διαθέσιμα μόνο αν παραστεί ανάγκη (κρίση, πόλεμος). Η είδηση έχει και ελληνικό ενδιαφέρον δεδομένου του ενδιαφέροντος για την απόκτηση τέτοιων οχημάτων. Η απόφαση πάρθηκε στον απόηχο της έκθεσης των Πεζοναυτών επί του τραγικού δυστυχήματος, τον Ιούλιο του 2020, το οποίο στοίχισε τη ζωή σε εννέα Πεζοναύτες.

Υπενθυμίζουμε ότι τον Μάιο του 2021, ο Αντιστράτηγος Gregg Olson, Διευθυντής Επιτελείων του Σώματος Πεζοναυτών, είχε δηλώσει ότι τα AAV-7 που παραδόθηκαν στην 15η Εκστρατευτική Μονάδα Πεζοναυτών (15 Marine Expeditionary Unit) ήταν σε τραγική κατάσταση, ότι το 54% των οχημάτων που επιθεωρήθηκαν έχουν καταγράψει αστοχίες στην υδατοστεγή ικανότητα των θυρών, το 18% κατέγραψε εισροή ύδατος από τις θύρες εφοδιασμού και το 50% είχε ελλιπές σύστημα φωτισμού εξόδου από το όχημα. Ο David Berger δικαιολόγησε την απόφαση του λέγοντας ότι 76% της κίνησης των AAV-7 γίνεται σε ξηρά. Επίσης είπε ότι το Σώμα παραμένει προσηλωμένο στην ένταξη σε υπηρεσία των νέων αμφίβιων τεθωρακισμένων οχημάτων ACV (Amphibious Combat Vehicle).

Για το πρόγραμμα των MQ-9 SeaGuardian θα επανέλθουμε με νεότερο σχολιασμό μας.