Όπως σας είχαμε προαναγγείλει σε προγενέστερο μας άρθρο στα πλαίσια ταξιδιού μας στη Δυτική Γαλλία και συγκεκριμένα στο Μπορντό και στη περιοχή του κόλπου Αρκασόν ξεχωρίσαμε ορισμένες πολύ αξιόλογες λύσεις για την κάλυψη των αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων και του Λιμενικού Σώματος με σύγχρονα σκάφη. Το DefenceReview.gr ήταν το μοναδικό ελληνικό μέσο που βρέθηκε στη Γαλλία και παρακολούθησε εν πλω δοκιμές και αξιολόγηση των παρακάτω σκαφών στον κόλπο του Αρκασόν στις ευρωπαϊκές ακτές του Ατλαντικού ωκεανού.

Αρχικώς παρακολουθήσαμε την ενημέρωση της Couache επί της γκάμας όλων των προτεινόμενων σχεδιάσεων.

Στο δεύτερο άρθρο σας, παρουσιάζονται δύο λύσεις που επικεντρώνονται στις Ειδικές Δυνάμεις και ειδικότερα στους Αμφίβιους Καταδρομείς καθώς και στις Ειδικές Δυνάμεις του ΛΣ. Πρόκειται δύο είδη σκαφών της Γαλλικής εταιρείας Couache που εδρεύει στο Gujan-Mestras στον κόλπο του Αρκασόν το ένα μήκους 12 μέτρων τύπου 1200LMI (Light Modular Interceptor) και το άλλο μήκους 16 μέτρων τύπου 1650FIC. Το πρώτο απευθύνεται κατά βάση στο Λιμενικό Σώμα και το δεύτερο στις Μοίρες Αμφιβίων Καταδρομών.

Το 1200LMI (Light Modular Interceptor) έχει σχεδιαστεί προκειμένου να είναι ικανή η εύκολη διαμόρφωση του, ανάλογα με τις απαιτήσεις του εκάστοτε πελάτη ή τις ανάγκες της κάθε αποστολής. Είναι κατασκευασμένο από συνθετικά υλικά για εύκολη συντήρηση, μικρό βάρος και μεγάλη ικανότητα απορρόφησης κραδασμών  και μειωμένο ακουστικό και υπέρυθρο ίχνος. Ο οπλισμός και οι αισθητήρες είναι επιλογή του εκάστοτε πελάτη. Το 1200LMI σχεδιάστηκε για να εκτελεί μια σειρά αποστολών όπως περιπολίες, αντιμετώπισης περιπτώσεων λαθρομετανάστευσης και λαθρεμπορίου κ.ά.

Επιβιβαστήκαμε στο σκάφος που έφερε τρεις εξωλέμβιους κινητήρες των 400 ίππων έκαστος και αποπλεύσαμε για τον κόλπο του Αρκασόν.

Η σπονδυλωτή του σχεδίαση επιτρέπει τη διαμόρφωση του με ή χωρίς καμπίνα, την ενσωμάτωση καθισμάτων ή διαμόρφωση μεταφοράς φορτίου και δυνατότητα επιλογής εγκατάστασης έως και τέσσερις κινητήρες (τυπική διαμόρφωση: 3 κινητήρες των 350 ίππων έκαστος). Το 1200LMΙ μπορεί να κινηθεί με μέγιστη ταχύτητα 25, 40 και 55 κόμβων (46, 74, 102 χιλιόμετρα την ώρα) σε κατάστασης θαλάσσης 4, 3 και 2, αντίστοιχα.

Το σκάφος έχει μέγιστο μήκος 12,5 μέτρα και μέγιστο πλάτος 3,6 μέτρα. Το βύθισμα του είναι 0,6 μέτρα, ενώ το εκτόπισμα του είναι 5 τόνοι. Με ταχύτητα πλεύσης τους 30 κόμβους (56 χιλιόμετρα την ώρα) η εμβέλεια του 1200LMI είναι 200 ναυτικά μίλια (370 χιλιόμετρα). Το μέγιστο μεταφερόμενο καύσιμο είναι 767 λίτρα. Στην έκδοση μεταφοράς αμφίβιων δυνάμεων το όχημα μπορεί να μεταφέρει έως και 8 πλήρως εξοπλισμένους άνδρες.

Τα καθίσματα είναι πλήρως αντικραδασμικά.
Το σκάφος είναι ένα «καθαρόαιμο» καταδιωκτικό. Υψηλές ταχύτητες, ακαριαίοι ελιγμοί, μεγάλη ευελιξία, εξαιρετική πλεύση.

Όπως το 1200LMI (Light Modular Interceptor), έτσι και το 1650FIC έχει σχεδιαστεί προκειμένου να είναι ικανή η εύκολη διαμόρφωση του, ανάλογα με τις απαιτήσεις του πελάτη και της αποστολής. Η χρήση του ενδείκνυται σε αποστολές περιπολίας, παραμονής στην περιοχή ενδιαφέροντος για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα απ’ ότι το 1200LMI (2 ημέρες αντί 1), αντιμετώπισης περιπτώσεων λαθρομετανάστευσης και λαθρεμπορίου κ.ά.

Είναι κατασκευασμένο από συνθετικά υλικά για εύκολη συντήρηση, μικρό βάρος και μεγάλη ικανότητα απορρόφησης κραδασμών  και μειωμένο ακουστικό και υπέρυθρο ίχνος. Ο οπλισμός και οι αισθητήρες είναι επιλογή του εκάστοτε πελάτη. Συγκριτικά με το 1200LMI επιτυγχάνει μεγαλύτερη μέγιστη ταχύτητα, στους 60+ κόμβους (111+ χιλιόμετρα την ώρα, σε κατάσταση θαλάσσης 2).

Η ταχύτητα του ξεπερνά τους 60 κόμβους όπως διαπιστώσαμε.

Το σκάφος έχει μέγιστο μήκος 16,95 μέτρα, μέγιστο πλάτος 3,86 μέτρα, βύθισμα 1 μέτρο και εκτόπισμα 25 τόνους. Με ταχύτητα πλεύσης 28 κόμβους (52 χιλιόμετρα την ώρα) η εμβέλεια του είναι 220 ναυτικά μίλια (407 χιλιόμετρα). Το μέγιστο μεταφερόμενο καύσιμο είναι 2.400 λίτρα, σε 2 δεξαμενές των 1.200 λίτρων έκαστη. Επίσης μπορεί να μεταφέρει και 150 λίτρα πόσιμου νερού. Στην τυπική έκδοση περιπολίας, το 1650FIC μεταφέρει 6 άτομα, εκ των οποίων 2 είναι το πλήρωμα. Ενσωματώνει 2 κινητήρες των 1.600 ίππων έκαστος. Φυσικά το σκάφος μπορεί να μεταφέρει και παραπάνω άτομα με την ανάλογη διαμόρφωση.

Το Γαλλικό CB90. Το σκάφος στα υφιστάμενα μέτρα δύναται να επιχειρεί ως σκάφος υποστήριξης ή σε μεγέθυνση ως σκάφος που ταυτόχρονα παρέχει πυρά υποστήριξης και μεταφέρει προσωπικό.

Το Γαλλικό σκάφος τύπου 1650FIC μπορεί να φέρει βαρύ οπλισμό αποτελούμενο από εμπρόσθιο τηλεχειριζόμενο πυργίσκο πυροβόλου στη πλώρη ενώ στη πρύμνη μπορεί να υπάρχει πυραυλικό σύστημα μικρού βεληνεκούς χαμηλού βάρους ή άλλο μέσο διείσδυσης ομάδας καταδρομών όπως υποβρύχιο όχημα ή λέμβος. Επίσης, στη πλώρη μπορεί να υπάρξει μέριμνα για ράμπα ώστε να αποβιβάζει προσωπικό καταδρομών σε ακτές. Η ισχύς πυρός σε συνδυασμό με την θωράκιση της καμπίνας και της υπερκατασκευής εγγυώνται ασφάλεια και προστασία στο μεταφερόμενο προσωπικό κάτι που δεν συμβαίνει με τα σκάφη «ανοιχτού» τύπου. Δίκαια χαρακτηρίζεται ως το Γαλλικό CB90.

Πολλά από τα παραπάνω δύναται να υπάρξουν και στο 1200LMI με τους συμβιβασμούς που προκύπτουν λόγω χώρου σε μια έκδοση κλειστού τύπου του προαναφερθέντος σκάφους. Κατά βάση το 1200LMI είναι μια αρκετά οικονομικότερη λύση που επικεντρώνεται στο ΛΣ και στις Ειδικές Δυνάμεις αυτού όπως τα Κλιμάκια Ειδικών Αποστολών ή η Μονάδα Υποβρυχίων Αποστολών για καταδιώξεις σκαφών. Παράλληλα, το 1650FIC θα μπορούσε να αποτελέσει και λύση για την ανανέωση των σκαφών Lambro 57 του ΛΣ

Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό των γαλλικών σκαφών αφού δύναται να περιλαμβάνουν ευρεία γκάμα σύγχρονων βοηθημάτων όπως κάμερες ημέρας και νύχτας, τακτικό σύστημα αποστολής πλήρως διασυνδεδεμένο με τα κέντρα επιχειρήσεων του ΛΣ και του ΓΕΕΘΑ, δυνατότητα να φέρουν UAV με αποστολή τη σύνθεση τακτικής εικόνας επιφανείας, ραντάρ έρευνας επιφανείας και FLIR.

Σήμερα, στο ΛΣ υπηρετούν συνολικώς 19 σκάφη τύπου Lambro 57, 16 τύπου Lambro 57 MK2 και τέλος 12 Lambro 53 Guardian. Τα σκάφη ελληνικής κατασκευής από την Motomarine χαρακτηρίζονται ως γενικών καθηκόντων παράκτια περιπολικά.

Μια λύση για την αντικατάσταση των Lambro 57 ή ακόμα και των Αμφίβιων Καταδρομέων με την ανάλογη διαμόρφωση του σκάφους.

Τα σκάφη τύπου Mil-38 και Mil-40 που σήμερα υπηρετούν στο ΛΣ κάλλιστα θα μπορούν να αντικατασταθούν από τα νεότερα και ικανότερα 1200LMI.

Σε κάθε περίπτωση το ΛΣ έχει αυτό που δεν διαθέτουν οι Ένοπλες Δυνάμεις. Χρηματοδότηση. Και εκεί πρέπει να επικεντρωθούν οι προσπάθειες της πολιτικής και φυσικής ηγεσίες ώστε απόρροια του μεταναστευτικού να λάβει χώρα η μέγιστη δυνατή απορρόφηση κονδυλίων ώστε να ανανεωθεί ο στόλος πλωτών με μαζική προμήθεια νέων σκαφών (με ναυπήγηση στην Ελλάδα εάν είναι δυνατόν αφού τα χρήματα είναι από την ΕΕ) και όχι να γίνονται μεμονωμένες και αποσπασματικές αγορές.  

Παράλληλα, πρέπει να δοθεί βάση στη διακλαδικότητα μεταξύ ΛΣ και του ΓΕΕΘΑ ώστε σκάφη του ΛΣ να μπορούν να καλύψουν και τις ανάγκες των ΕΔ σε καιρό κρίσης/ έντασης.