Σύμφωνα με δημοσίευμα της ιστοσελίδας «THE DRIVE», εδώ και δύο χρόνια η Αμερικανική Αεροπορία και το Αμερικανικό Ναυτικό έχουν ξεκινήσει το πρόγραμμα ανάπτυξης του νέου βλήματος αέρος-αέρος μεγάλου βεληνεκούς AIM-260, με στόχο την αντικατάσταση των AIM-120 AMRAAM. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ο λόγος για την ανάπτυξη του AIM-260 είναι οι αυξημένες ικανότητες της Κίνας στον τομέα της αερομαχίας σε μεγάλες αποστάσεις.

Λεπτομέρειες για το συγκεκριμένο πρόγραμμα έδωσε στη δημοσιότητα ο Ταξίαρχος, Anthony Genatempo, Εκτελεστικό Στέλεχος των Προγραμμάτων Όπλων της Αμερικανικής Αεροπορίας, σε συνεντεύξεις του στην ιστοσελίδα «Aerospace Daily» και στο περιοδικό «Air Force Magazine» στη διάρκεια του συνεδρίου «Life Cycle Industry Days» που έγινε στο Οχάιο.

Το πρόγραμμα AIM-260, επίσης γνωστό ως JATM (Joint Air Tactical Missile) ξεκίνησε το 2017 και αναπτύσσεται από τη Lockheed Martin. Σύμφωνα με τον Anthony Genatempo ο AIM-260 «προορίζεται να είναι το επόμενο όπλο εναέριας υπεροχής των μαχητικών μας … Έχει μεγαλύτερο βεληνεκές από τον AMRAAM». Η ανάγκη για το πρόγραμμα AIM-260 έχει προκύψει από το γεγονός ότι Ρωσία και Κίνα βρίσκονται σε φάση ένταξης σε υπηρεσία των μαχητικών Su-57 και J-20, τα οποία συνοδεύονται από νέα βλήματα αερομαχίας με μεγαλύτερο βεληνεκές.

Για παράδειγμα η εμφάνιση του κινεζικού PL-15 το 2016, ο οποίος χρησιμοποιεί κινητήρα διπλού παλμού (Dual Pulse Rocket Motor), ήταν ένας από τους σοβαρότερους λόγους έναρξης του προγράμματος JATM. Σύμφωνα με όσα είπε ο Anthony Genatempo ο AIM-260 θα πρέπει να έχει το ίδιο (στη χειρότερη περίπτωση) ή μεγαλύτερο (το ζητούμενο) βεληνεκές από την έκδοση AIM-120D του βλήματος AMRAAM.

Επίσης ο AIM-260 δεν θα χρησιμοποιεί κινητήρα τύπου ramjet, όπως ο ευρωπαϊκός Meteor, ενώ θα πρέπει να έχει ίδιο ή παρόμοιο μέγεθος με τον AIM-120 AMRAAM, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει και αυξημένο βεληνεκές. Σε διαφορετική περίπτωση και αναγκαστικά ο AIM-260 θα έχει μεγαλύτερο μέγεθος από τον AIM-120. Αυτό θα εξαρτηθεί από τις τεχνολογικές εξελίξεις στους τομείς των κινητήρων πυραύλων και της πολεμικής κεφαλής. Για παράδειγμα το βλήμα AGM-88G AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile-Extended Range) της Northrop Grumman, διαθέτει μικρότερη πολεμική κεφαλή, σε σχέση με τις προηγούμενες εκδόσεις, αλλά με τα ίδια φονικά αποτελέσματα. Αυτή η εξέλιξη δημιούργησε επιπλέον χώρο για περισσότερο καύσιμο, άρα μεγαλύτερο βεληνεκές, στο ίδιο μέγεθος βλήματος.

Στο τομέα της καθοδήγησης ο Antony Genatempo δεν έδωσε ξεκάθαρη απάντηση, αλλά δεν απέκλεισε την περίπτωση υιοθέτησης συστήματος καθοδήγησης διπλής λειτουργίας (ραντάρ και υπέρυθρο), προκειμένου το βλήμα να μην επηρεάζεται από ισχυρά αντίμετρα. Επίσης, ο AIM-260 θα ενσωματώνει σύστημα αμφίδρομης ζεύξης δεδομένων έτσι ώστε να μπορεί να στέλνει και να δέχεται πληροφορίες κατά την πτήση, να έχει μεγαλύτερες πιθανότητες ευστοχίας ή να μπορεί να προσδιορίζει εκ νέου το στόχο ενώ βρίσκεται στον αέρα, από πληροφορίες διαβιβασμένες από άλλα μέσο, εκτός του αεροσκάφους φορέα του βλήματος. Η συγκεκριμένη δυνατότητα θα επιτρέψει στους πιλότους να εμπλέκουν στόχους σε αποστάσεις μεγαλύτερες του βεληνεκούς των αισθητήρων του αεροσκάφους.

Ο στόχος το βλήμα AIM-260 να έχει το ίδιο μέγεθος με τον AIM-120 AMRAAM προκύπτει από την ανάγκη ενσωμάτωσης τους στο εσωτερικό των F-22 και F-35. Σε κάθε περίπτωση ο Antony Genatempo δήλωσε ότι ο AIM-260 θα ξεκινήσει πτητικές δοκιμές το 2021 με στόχο να λάβει πιστοποίησης IOC το 2022. Αρχικά η πιστοποίηση του βλήματος θα γίνει στα F-22 και τα F/A-18 Super Hornet, για να ακολουθήσει η πιστοποίηση στα F-35 και τα F-15X.

Μπορείτε να διαβάσετε το άρθρο του «THE DRIVE» εδώ (στα αγγλικά)